ZARZĄDZENIE NR F.N.0050.58.2015
Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 30 września 2015 roku
w sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych
Na podstawie przepisów art. 26 i art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.), zarządzam przeprowadzenie inwentaryzacji.
Zarządzam sporządzenie spisu:
- z natury
- uzgodnienie sald
- weryfikacja sald
§ 1
1. Inwentaryzacji podlegają:
1) w drodze spisu z natury:
- aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych),
- papiery wartościowe w postaci materialnej,
- materiały, zapasy
- środki trwałe z wyjątkiem gruntów oraz środków trwałych do których dostęp jest znacznie
utrudniony,
- maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
- znajdujące się w jednostce składniki aktywów będące własnością innych jednostek.
2) W drodze uzyskania od kontrahentów i banków pisemnych potwierdzeń prawidłowości sald wykazanych w księgach rachunkowych jednostki:
- aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki,
- udzielone pożyczki,
- należności ( z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności od pracowników oraz należności osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych a także należności publiczno - prawnych ),
- powierzone kontrahentom własne składniki aktywów.
3) W drodze porównań danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej wartości składników majątkowych:
- grunty i środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony oraz prawo zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe,
- zaciągnięte kredyty i pożyczki,
- wartości niematerialne i prawne,
- należności i zobowiązania wobec osób prawnych, osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz różnorodne zobowiązania,
- należności i zobowiązania wobec pracowników,
- należności i zobowiązania publiczno-prawne,
- inne aktywa i pasywa niepodlegające inwentaryzacji metodą spisu z natury bądź uzgodnienia salda.
§ 2
Rodzaj inwentaryzacji składnika majątkowego , osoby materialnie odpowiedzialne, termin rozpoczęcia i zakończenia w/g załączonego planu inwentaryzacji.
§ 3
Do składu komisji inwentaryzacyjnej powołuje się osoby wymienione w załączniku do Zarządzenia – Załącznik Nr 1.
§ 4
Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych wyznaczam zespół spisowy w/g wykazu – Załącznik Nr 2.
Osoby powołane na członków zespołu spisowego ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwe oraz zgodne z obowiązującymi przepisami przeprowadzenie spisu z natury.
§ 5
Inwentaryzację należy przeprowadzić w/g planu inwentaryzacyjnego i harmonogramu – Załącznik Nr 3 .
§ 6
Arkusze spisowe ponumerowane należy wydać przewodniczącemu zespołu spisowego. Arkusze spisowe wypełnia się w dwóch egzemplarzach. Wycenę należy dokonać w cenach ewidencji księgowej. Składniki majątku niepełnowartościowe należy spisać na oddzielnych arkuszach.
§ 7
Po zakończeniu spisu komisja przekaże arkusze spisowe do działu księgowości w celu wyceny arkuszy spisowych.
§ 8
Osoby materialne odpowiedzialne zobowiązują się do odpowiedniego uporządkowania mienia i ewidencji:
- oznaczenia wywieszkami, ułożenia w/g asortymentów, spryzmowania materiałów masowych,
- przeprowadzenia protokolarnej kasacji środków trwałych, narzędzi, odzieży i innych składników majątkowych oraz opracowania wymaganej dokumentacji księgowej (OT – przyjęcie środka trwałego, PT – przekazania – przyjęcia środka trwałego, LT – likwidacja środka trwałego, MT, MN – zmiana miejsca użytkowania środka trwałego, przedmiotu nietrwałego).
- Uporządkowanie ewidencji ilościowej środków trwałych i uzgodnienia jej z danymi wykazanymi w ewidencji księgowej, ewidencji składników majątku w użytkowaniu w kartach osobistego wyposażenia i innych urządzeniach ewidencyjnych.
§ 9
Po zakończeniu czynności inwentaryzacyjnych przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej złoży niezwłocznie sprawozdanie końcowe z przebiegu inwentaryzacji.
§ 10
Wyniki inwentaryzacji ( rozpatrzone oraz rozliczone nadwyżki i niedobory zatwierdzone przez kierownika jednostki ) winny być ujęte w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
§ 11
Dokumenty z rozpatrzenia różnic inwentaryzacji spisów rocznych winny być dostarczone do Skarbnika w terminach ustalonych w harmonogramie.
§ 12
Za sprawny, terminowy, kompletny i prawidłowy przebieg czynności inwentaryzacyjnych odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
§ 13
Szczegółowe zasady i sposób wykonania czynności inwentaryzacyjnych określa przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej i Skarbnik w czasie instruktażu.
§ 14
Ostateczne rozliczenie wyników inwentaryzacji powinno nastąpić nie później niż do 31 stycznia następnego roku.
§ 15
Traci moc Zarządzenie wewnętrzne Nr 36/2011 Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą z dnia 27 września 2011 roku.
§ 16
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.