CELE I ZADANIA SZKOŁY.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w odpowiednich przepisach wykonawczych opracowanych na jej podstawie, w szczególności:
-- zapewnia możliwości pobierania nauki zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi ucznia,
-- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
-- umożliwia absolwentom dalsza naukę w gimnazjum,
-- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
-- sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb i możliwości szkoły,
-- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej poprzez: realizowanie zagadnień programowych związanych z wymienioną wyżej tematyką oraz udział w uroczystościach szkolnych, środowiskowych i państwowych,
-- udziela uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez: poradnie pedagogiczno - psychologiczne, indywidualne rozmowy z rodzicami, pedagogizację rodziców na spotkaniach z rodzicami, powierzenie pedagogowi szkolnemu zadań dotyczących pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
-- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku konieczności zorganizowania w/w opieki zobowiązuje się udzielić porady informacyjnej rodzicom o wyborze odpowiedniej placówki dydaktyczno - wychowawczej dla określonego przypadku kalectwa. W przypadku niskiego stopnia kalectwa szkoła zapewnia pomoc poprzez: umożliwienie pobierania nauki razem z rówieśnikami w danym oddziale tutejszej szkoły lub indywidualnie w miejscu zamieszkania ucznia,
-- umożliwia realizację indywidualnych programów nauki oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie dla uczniów wybitnie uzdolnionych. Odbywa się to na podstawie orzeczeń poradni pedagogiczno – psychologicznej,
-- umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez : zajęcia pozalekcyjne, organizacje uczniowskie, koła zainteresowań itp.,
-- umożliwia uczniom atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania.
2. Nauczanie i wychowanie ma na celu:
-- rozwijanie u uczniów miłości do Ojczyzny, poszanowania godła i symboli narodowych, budzenie szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego, tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych,
-- zgłębianie wiadomości oraz krzewienie tradycji związanych z patronem szkoły,
-- przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków obywatelskich, rodzinnych i współuczestnictwa w życiu kraju w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości oraz pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym,
-- kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony przyrody przez upowszechnianie wiedzy ekologicznej,
-- przygotowanie uczniów do rozumienia wartości własnego życia i zdrowia oraz przeciwdziałania wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej,
-- rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, kształtowanie nawyków sportu, turystyki i aktywnego wypoczynku.
3. W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy:
1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych sprawują nauczyciele, podczas zajęć nadobowiązkowych nauczyciele, którym te zajęcia powierzono.
2. Uczniowie pozostający na terenie szkoły po zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych oczekujący na dowóz przebywają pod opieką nauczyciela świetlicy szkolnej w świetlicy lub wyznaczonym przez tego nauczyciela miejscu.
3. Zasady organizacyjno porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa zarządzenie dyrektora szkoły.
4. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę podejmują nauczyciele, wychowawcy wraz z przedstawicielami trójek klasowych.
5. Nauczyciel sprawuje opiekę indywidualną przez ciągły kontakt z uczniami ogniska przedszkolnego, klas I - III, podczas lekcji i przerw międzylekcyjnych. Sprawuje opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu, wzroku poprzez właściwy dobór miejsca w klasie, utrzymanie kontaktu z lekarzem i pielęgniarką szkolną, w miarę potrzeby kierowanie do specjalistycznych przychodni lekarskich, zapobieganie pogłębianiu się schorzeń narządów ruchu, poprzez organizowanie gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
6. Opieka nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy tej opieki sprawowana jest poprzez:
-- uzupełnienie przez szkołę brakujących podręczników,
-- zapewnienie bezpłatnego śniadania,
-- zwolnienie z opłat oraz składek,
-- zwolnienie z opłat w ramach limitu zwolnień określonych przez placówkę ubezpieczeniową,
-- współpracę z placówką opieki społecznej w celu uzyskania doraźnej pomocy finansowej.
7. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, uczących w danym oddziale zwanemu dalej „ wychowawcą”.
8. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez cały rok nauczania szczególnie w klasach I-III.
4. W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy również:
-- uzgadniać z dyrekcją szkoły każde wyjście klasy - grupy uczniów poza teren szkoły i wpisać do zeszytu wyjść,
-- za zapewnienie ładu i porządku w obiektach szkolnych odpowiedzialni są pracownicy pedagogiczni i pracownicy obsługi, a wszelkie zagrożenia, awarie i nieprawidłowości należy zgłaszać dyrektorowi szkoły,
-- organizować obowiązkowe szkolenia bhp i p.poż. dla wszystkich pracowników.
5. Szkoła realizuje cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami społecznymi i kulturalnymi oraz stowarzyszeniami wspierającymi działalność lekcyjną, pozalekcyjną i pozaszkolną.
6. Całokształt zadań wychowawczych realizowanych przez szkołę ujęty jest w szkolnych programach wychowawczym i profilaktycznym opiniowanych przez Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski, a uchwalonych przez Radę Pedagogiczną. Program wychowawczy i profilaktyczny stanowią załączniki do statutu szkoły.
7. Dla zapewnienia realizacji celów i zadań wynikających z ustawy oraz zabezpieczenia potrzeb edukacyjnych utworzone są zespoły nauczycielskie.
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w nauczaniu zintegrowanym oraz nauczyciele pracujący w klasach IV-VI tworzą zespoły, których zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania oraz modyfikowania ich, planowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz ukierunkowanie potrzeb procesu dydaktyczno - wychowawczego i badań osiągnięć uczniów.
2. W celu ukierunkowania realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji oraz planu rozwoju szkoły tworzy się następujące zespoły problemowe do spraw:
-- wewnątrzszkolnego systemu oceniania i jego ewaluacji,
-- programu wychowawczego,
-- programu profilaktycznego,
-- planu rozwoju szkoły,
-- mierzenia jakości pracy szkoły, którego zadaniem jest przygotowanie wskaźników, standardów i obszarów oraz procedur i narzędzi pomiaru, jego przeprowadzenie, opracowanie wyników i raportu,
-- przyznawania uczniom wszelkich form pomocy świadczonej przez szkołę.
3. Powołuje się następujące zespoły przedmiotowe:
-- edukacji wczesnoszkolnej i I etap nauczania klasy 0 – III,
-- II etap edukacji klasy IV – VI.
4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
5. Przewodniczący składa sprawozdanie z działalności zespołu dwa razy w roku szkolnym na posiedzeniu rady pedagogicznej.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w odpowiednich przepisach wykonawczych opracowanych na jej podstawie, w szczególności:
-- zapewnia możliwości pobierania nauki zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi ucznia,
-- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
-- umożliwia absolwentom dalsza naukę w gimnazjum,
-- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
-- sprawuje opiekę nad uczniami stosownie do ich potrzeb i możliwości szkoły,
-- umożliwia podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej poprzez: realizowanie zagadnień programowych związanych z wymienioną wyżej tematyką oraz udział w uroczystościach szkolnych, środowiskowych i państwowych,
-- udziela uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej poprzez: poradnie pedagogiczno - psychologiczne, indywidualne rozmowy z rodzicami, pedagogizację rodziców na spotkaniach z rodzicami, powierzenie pedagogowi szkolnemu zadań dotyczących pomocy psychologiczno - pedagogicznej,
-- organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku konieczności zorganizowania w/w opieki zobowiązuje się udzielić porady informacyjnej rodzicom o wyborze odpowiedniej placówki dydaktyczno - wychowawczej dla określonego przypadku kalectwa. W przypadku niskiego stopnia kalectwa szkoła zapewnia pomoc poprzez: umożliwienie pobierania nauki razem z rówieśnikami w danym oddziale tutejszej szkoły lub indywidualnie w miejscu zamieszkania ucznia,
-- umożliwia realizację indywidualnych programów nauki oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie dla uczniów wybitnie uzdolnionych. Odbywa się to na podstawie orzeczeń poradni pedagogiczno – psychologicznej,
-- umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez : zajęcia pozalekcyjne, organizacje uczniowskie, koła zainteresowań itp.,
-- umożliwia uczniom atrakcyjny i nowatorski proces nauczania i wychowania.
2. Nauczanie i wychowanie ma na celu:
-- rozwijanie u uczniów miłości do Ojczyzny, poszanowania godła i symboli narodowych, budzenie szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego, tradycji narodowych, regionalnych i szkolnych,
-- zgłębianie wiadomości oraz krzewienie tradycji związanych z patronem szkoły,
-- przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków obywatelskich, rodzinnych i współuczestnictwa w życiu kraju w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości oraz pomocy osobom niepełnosprawnym i chorym,
-- kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony przyrody przez upowszechnianie wiedzy ekologicznej,
-- przygotowanie uczniów do rozumienia wartości własnego życia i zdrowia oraz przeciwdziałania wszelkim przejawom demoralizacji i patologii społecznej,
-- rozwijanie kultury i sprawności fizycznej, kształtowanie nawyków sportu, turystyki i aktywnego wypoczynku.
3. W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy:
1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych sprawują nauczyciele, podczas zajęć nadobowiązkowych nauczyciele, którym te zajęcia powierzono.
2. Uczniowie pozostający na terenie szkoły po zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych oczekujący na dowóz przebywają pod opieką nauczyciela świetlicy szkolnej w świetlicy lub wyznaczonym przez tego nauczyciela miejscu.
3. Zasady organizacyjno porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa zarządzenie dyrektora szkoły.
4. Sprawowanie opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę podejmują nauczyciele, wychowawcy wraz z przedstawicielami trójek klasowych.
5. Nauczyciel sprawuje opiekę indywidualną przez ciągły kontakt z uczniami ogniska przedszkolnego, klas I - III, podczas lekcji i przerw międzylekcyjnych. Sprawuje opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu, wzroku poprzez właściwy dobór miejsca w klasie, utrzymanie kontaktu z lekarzem i pielęgniarką szkolną, w miarę potrzeby kierowanie do specjalistycznych przychodni lekarskich, zapobieganie pogłębianiu się schorzeń narządów ruchu, poprzez organizowanie gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej.
6. Opieka nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy tej opieki sprawowana jest poprzez:
-- uzupełnienie przez szkołę brakujących podręczników,
-- zapewnienie bezpłatnego śniadania,
-- zwolnienie z opłat oraz składek,
-- zwolnienie z opłat w ramach limitu zwolnień określonych przez placówkę ubezpieczeniową,
-- współpracę z placówką opieki społecznej w celu uzyskania doraźnej pomocy finansowej.
7. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, uczących w danym oddziale zwanemu dalej „ wychowawcą”.
8. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez cały rok nauczania szczególnie w klasach I-III.
4. W celu bezpiecznego pobytu ucznia w szkole należy również:
-- uzgadniać z dyrekcją szkoły każde wyjście klasy - grupy uczniów poza teren szkoły i wpisać do zeszytu wyjść,
-- za zapewnienie ładu i porządku w obiektach szkolnych odpowiedzialni są pracownicy pedagogiczni i pracownicy obsługi, a wszelkie zagrożenia, awarie i nieprawidłowości należy zgłaszać dyrektorowi szkoły,
-- organizować obowiązkowe szkolenia bhp i p.poż. dla wszystkich pracowników.
5. Szkoła realizuje cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami społecznymi i kulturalnymi oraz stowarzyszeniami wspierającymi działalność lekcyjną, pozalekcyjną i pozaszkolną.
6. Całokształt zadań wychowawczych realizowanych przez szkołę ujęty jest w szkolnych programach wychowawczym i profilaktycznym opiniowanych przez Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski, a uchwalonych przez Radę Pedagogiczną. Program wychowawczy i profilaktyczny stanowią załączniki do statutu szkoły.
7. Dla zapewnienia realizacji celów i zadań wynikających z ustawy oraz zabezpieczenia potrzeb edukacyjnych utworzone są zespoły nauczycielskie.
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w nauczaniu zintegrowanym oraz nauczyciele pracujący w klasach IV-VI tworzą zespoły, których zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania oraz modyfikowania ich, planowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz ukierunkowanie potrzeb procesu dydaktyczno - wychowawczego i badań osiągnięć uczniów.
2. W celu ukierunkowania realizacji zadań wynikających z reformy systemu edukacji oraz planu rozwoju szkoły tworzy się następujące zespoły problemowe do spraw:
-- wewnątrzszkolnego systemu oceniania i jego ewaluacji,
-- programu wychowawczego,
-- programu profilaktycznego,
-- planu rozwoju szkoły,
-- mierzenia jakości pracy szkoły, którego zadaniem jest przygotowanie wskaźników, standardów i obszarów oraz procedur i narzędzi pomiaru, jego przeprowadzenie, opracowanie wyników i raportu,
-- przyznawania uczniom wszelkich form pomocy świadczonej przez szkołę.
3. Powołuje się następujące zespoły przedmiotowe:
-- edukacji wczesnoszkolnej i I etap nauczania klasy 0 – III,
-- II etap edukacji klasy IV – VI.
4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
5. Przewodniczący składa sprawozdanie z działalności zespołu dwa razy w roku szkolnym na posiedzeniu rady pedagogicznej.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2005-06-29 12:25
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2005-06-29 13:14