Regulamin w razie zaistnienia wypadku
w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sortu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. z 2003 r. nr 6 poz. 69 )
§1.
Pracownik szkoły lub placówki, który powziął wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
1. rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego;
2. dyrektora szkoły;
3. organ prowadzący szkołę lub placówkę;
4. pracownika służby bhp;
5. społecznego inspektora pracy;
6. radę rodziców.
O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym, zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
Zawiadomień, o których mowa w ust. 3-5 dokonuje dyrektor szkoły bądź upoważniony przez niego pracownik szkoły.
§2.
Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy dyrektor szkoły zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może dokonać dyrektor szkoły, wykonuje je upoważniony przez niego pracownik szkoły.
§3.
Członków zespołu powypadkowego powołuje dyrektor.Zespół powypadkowy przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy.
Wzór protokołu powypadkowego jest określony w załączniku nr l do niniejszego regulaminu.
W skład zespołu wchodzą:
- pracownik służby bhp,
- społeczny inspektor pracy.
Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z osób, o której mowa powyżej dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika szkoły lub pracownika przeszkolonego w zakresie bhp.
Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzą: dyrektor szkoły oraz pracownik szkoły przeszkolony w zakresie bhp.
W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.
Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu - społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie uczestniczy pracownik służby bhp ani społeczny inspektor pracy, przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły wyznacza dyrektor.
W sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu. Członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
§4.
Przewodniczący zespołu poucza poszkodowanego lub reprezentujące go osoby o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
§5.
Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się:
- poszkodowanego pełnoletniego,
- rodziców (opiekunów) poszkodowanego małoletniego.
Jeżeli poszkodowany pełnoletni zmarł lub nie pozwala mu na to stan zdrowia, z materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców.
§6.
Protokół powypadkowy doręcza się osobom uprawnionym do zaznajomienia z materiałami postępowania powypadkowego.
Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole lub placówce.Organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek.
§7.
Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor szkoły.
§ 8.
W ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, o których mowa w § 6 ust. l, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu.Zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu bądź na piśmie przewodniczącemu zespołu. Zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący.
Zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności:
· niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego;
· sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
§9.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę lub placówkę może:
· zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych;
· powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
§10.
Rejestr wypadków prowadzi dyrektor. Wzór rejestru wypadków jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§11.
Dyrektor omawia z pracownikami szkoły lub placówki okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.
§12.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Metryka
- opublikował: rootdata publikacji: 2011-11-03 10:16