Postanowienie OŚiGW.6220.1.7.2023
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 6.04.2023 r.
OŚiGW.6220.1.6.2023
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, 2185 ) oraz art. 63 ust. 1, 4 ,art. 64 ust. 1 , ust.3 , art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie , udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2022, poz. 1029, 1260, 1261, 1783, 1846, 2185, 2687 z 2023 roku poz.558), a także § 3 ust. 1 pkt 83 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz.1839), na wniosek Prime PV ASSETS Sp. z o.o. , ul. Marynarki Polskiej 163, 80-868 Gdańsk z dnia 18.01.2023 r., który wpłynął dnia 20.01.2023 r. na realizację przedsięwzięcia pn. ,,Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania,, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie.
Postanawiam
2. Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wnioskowanego przedsięwzięcia.
II. Zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, powinien obejmować zagadnienia, o których mowa w art. 66 uouioś.
III. Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b) uouioś wskazuję zakres i szczegółowość wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy poprzez przedstawienie w raporcie:
1. Załącznika mapowego z zamieszczoną legendą, wstępnej koncepcji rozmieszczenia poszczególnych elementów planowanej instalacji na terenie farmy fotowoltaicznej.
2. W zakresie lokalizacji i zagospodarowania terenów sąsiednich:
1) Przedstawienia na mapie najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie względem granic terenu inwestycyjnego wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy.
2) Przeprowadzenia analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji.
3) Szczegółowego określenia i przeanalizowania wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko.
4) Przeanalizowania wstąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z projektowanym zamierzeniem.
3. Opisu metod zagospodarowania powstałych odpadów wraz ze wskazaniem ich ilości.
4. W zakresie środowiska przyrodniczego:
1) Oceny zgodności przedsięwzięcia z ograniczeniami:
a) względem gatunków chronionych i ich siedlisk, wynikającymi z art. 51, 52 i 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.),
2) Oceny wpływu i skutków realizacji zamierzenia na:
a) gatunki zwierząt (w szczególności objęte ochroną) i ich siedliska bytowania oraz gatunki roślin i siedliska przyrodnicze, jak również szlaki migracji zwierząt (w tym szlaki wędrówki płazów i ssaków), pozostające w zasięgu oddziaływania inwestycji,
b) różnorodność biologiczną.
3) Przedstawienia wpływu zamierzenia na krajobraz na etapach realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, poprzez:
a) identyfikację oddziaływań,
b) określenie charakteru krajobrazu oraz typów krajobrazu w odniesieniu do lokalizacji farmy fotowoltaicznej,
c) określenie znaczących cech krajobrazowych, na które może oddziaływać realizacja elektrowni fotowoltaicznych,
d) wskazanie kluczowych punktów i ciągów widokowych oraz odbiorców krajobrazu, na których może mieć wpływ widok farm fotowoltaicznych,
e) ocenę oddziaływania wizualnego przedsięwzięcia,
t) analizę wpływu skumulowanego na krajobraz,
g) przedstawienie propozycji działań minimalizujących.
4) Analizy zasięgu i skutków realizacji zamierzenia na: formy ochrony przyrody, gatunki i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze, a także szlaki migracji zwierząt pozostające w jego zasięgu oddziaływania.
Oceny i analizy, o których mowa w pkt 1-4 przeprowadzić dla fazy przygotowania i eksploatacji farmy fotowoltaicznej, uwzględniając oddziaływanie skumulowane pochodzące od przedsięwzięć sąsiadujących, również planowanych do realizacji.
5) Wskazań, co do potrzeby zastosowania działań minimalizujących i kompensujących względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego, pozostających w zasięgu oddziaływania realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia wraz z podaniem ich zakresu, lokalizacji oraz terminu wykonania, w tym działań ukierunkowanych względem:
a) gatunków i siedlisk przyrodniczych, związanych z wyeliminowaniem zagrożeń niszczenia i pogorszenia warunków siedliskowych wstępowania,
b) walorów krajobrazowych, art. związanych ze złagodzeniem oddziaływań wynikających z wprowadzenia instalacji i infrastruktury w przestrzeni otwartych terenów poprzez wykonanie nasadzeń,
c) korytarzy ekologicznych i migracji zwierząt, związanych z zachowaniem i poprawą warunków funkcjonowania korytarzy art. o znaczeniu lokalnym i ponadlokalnym.
IV. Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. c) uouioś wskazuję następujące zakresy i metody badań wpływu na następujące elementy środowiska:
1. W zakresie gospodarki odpadami:
1) Podać rodzaj i szacowane ilości odpadów (według ich kodu), powstające na etapie prowadzenia prac budowlano-montażowych, eksploatacji i likwidacji zadania.
2) Wskazać sposób (art. kontener, pojemnik art.) oraz miejsce ich magazynowania, wraz z określeniem zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko (art. szczelne podłoże, inne zabezpieczenia przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się odpadów art.).
3) Określić sposób dalszego postępowania z wytworzonymi odpadami.
2. W zakresie ochrony przyrody:
Przeprowadzić badania terenowe w celu rozpoznania występowania siedlisk gatunków zwierząt, roślin, grzybów oraz siedlisk przyrodniczych (w tym ponadlokalnych, lokalnych i okresowych), zgrupowań żerujących ptaków w okresie migracji i zimowania.
Metody oraz terminy badań dostosować do biologii i ekologii gatunków oraz siedlisk potencjalnie występujących w zasięgu inwestycji oraz uwzględniając dobre praktyki w tym zakresie, art. określone w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska.
Zebranie wyników powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych.
V. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 652), raport oraz wyniki inwentaryzacji przyrodniczej przedstawić w postaci:
1. tekstowej — w formacie PDF z możliwością przeszukiwania tekstu oraz w formacie RTF, DOCX, DOC albo ODT,
2. tabelarycznej — w formacie PDF z możliwością przeszukiwania tekstu oraz w formacie XML, XLSX, XLS albo ODS,
3. graficznej i kartograficznej — w formacie PDF, wektorowej (danych geoprzestrzennych GIS) — w formacie ShapeFile (SHP) lub GeoPackage (GPKG).
Uzasadnienie
W dniu 20.01.2023 r. Prime PV ASSETS Sp. z o.o. , ul. Marynarki Polskiej 163, 80-868 Gdańsk wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.,,Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania,,.
Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1: 2000 .Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podpisał obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr OśiGW.6220.1.1.2023 z dnia 8.02.2023r.
Wystąpił również z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy , Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualnego zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy po analizie wniosku Postanowieniem z dnia 22 lutego 2023r.znak: WOO.4220.132.2023.P.S.1. wyraził potrzebę dotyczącą przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego zamierzenia.. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie opinią z dnia 24 lutego 2023 roku znak: N.NZ.9022.3.2.2023 wyraził opinie , że dla powyższego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie po zapoznaniu się z wnioskiem pismem znak WA.ZZŚ.7.4901.21.2023.AB z dnia 15.02.2023 r. zwróciło się o uzupełnienie wniosku na które udzielono odpowiedzi pismem OśiGW.6220.1.5.2023 z dnia 24.02.2023r. Po czym Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem znak WA.ZZŚ.4091.21.2023.AB z dnia 6.03.2023 r wyraża opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg planowanego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko zaliczają ją do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 uouioś, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanej inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia, zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Dla omawianego terenu brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania terenu.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku Kip stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r . .• „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż I ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”, ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła do około 8,5 ha.
Zadanie polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 8 MW na działce ewid. Nr 11/18 obręb Chalin, gmina Dobrzyń nad Wisłą. Teren obecnie jest w większości wykorzystywany jako pola uprawne oraz położony jest w otoczeniu obszarów rolniczych stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe dla gatunków ptaków chronionych, które związane są z agrocenozami, a także potencjalne miejsce żerowania zgrupowań ptaków migrujących i zimujących.
Jednocześnie, jak wskazują, art. wyniki Kuczyński L., Chylarecki P. 2012. Atlas pospolitych ptaków lęgowych Polski. Rozmieszczenie, wybiórczość siedliskowa, trendy.
Biblioteka Monitoringu Środowiska; T. Chodkiewicz i in. Ocena liczebności populacji ptaków lęgowych w Polsce w latach 2008-2012. Ornis Polonica 56, 2015, czy wyniki Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych (MPPL) prowadzonego przez Głoś, krajobraz rolniczy jest zasiedlany przez liczne gatunki ptaków, dla których często stanowi podstawowe siedlisko rozrodu. Tereny rolnicze stwarzają także potencjalnie dogodne warunki dla występowania ptaków w okresie migracji (art. jako miejsce odpoczynku i żerowania), na co wskazuje, art. Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011.
Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Teren inwestycji położony jest w otoczeniu lasów, zadrzewień, zbiorników wodnych, terenów podmokłych, nieużytków, cieków oraz w odległości ok. 280 m od brzegów jeziora Chalińskiego. Obszary te stanowią dogodne siedlisk dla gatunków objętych ochroną oraz potencjalny korytarz ekologiczny, na które może oddziaływać omawiana inwestycja.
Na terenie projektowanego zadania nie występują siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Na omawianym terenie nie występują strefy ochronne ujęć wody. Charakteryzowana nieruchomość znajduje się w granicach Głównych Zbiorników Wód Podziemnych: nr 215 Subniecka warszawska, a także poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300).
Celem funkcjonowania przedsięwzięcia jest produkcja prądu elektrycznego przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego, w związku z czym eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana jest jedynie ze zużyciem paliwa do pojazdów serwisantów i maszyn rolniczych oraz wody do mycia paneli. Dodatkowo farma fotowoltaiczna zużywa też energię elektryczną konieczną do zasilenia urządzeń elektroenergetycznych oraz systemu monitoringu w sytuacji, gdy sama nie produkuje energii (art. w nocy).
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów.
Raport winien zawierać również informacje na temat rodzaju powstałych odpadów, sposobów oraz miejsc ich magazynowania, wraz z określeniem zabezpieczeń, jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko, a także określać sposób dalszego postępowania z nimi.
Wskazano również na konieczność analizy oddziaływania farmy fotowoltaicznej na krajobraz, na etapach realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia.
Szczególną uwagę należy zwrócić na przeprowadzenie analizy skumulowanego oddziaływania analizowanego zamierzenia z istniejącymi i planowanymi w sąsiedztwie przedsięwzięciami o podobnym charakterze.
Reasumując, biorąc pod uwagę przede wszystkim charakter, rodzaj skale inwestycji, w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tutejszy Organ stwierdził potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko , a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku , ul. Kilińskiego 2 za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Burmistrz Miasta i Gminy
Piotr Wiśniewski
Otrzymują:
- Wnioskodawc
- Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
- BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
- Tablica Sołectwo Chalin (tablica ogłoszeń)
- Tablica Sołectwo Trzcianka Gmina Tłuchowo (tablica ogłoszeń)
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni Włocławek
- Gmina Tłuchowo
drukuj (Postanowienie OŚiGW.6220.1.7.2023)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewskidata wytworzenia: 2023-04-06
- opublikował: Janusz Krysztopdata publikacji: 2023-04-14 13:55
- zmodyfikował: Janusz Krysztopostatnia modyfikacja: 2024-01-18 13:56