Postanowienie OŚiGW.6220.2.5.2021 z dnia 11.10.2021 r.
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 11.10.2021 r.
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
OŚiGW.6220.2.5.2021
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735,1491) oraz art. 63 ust. 1, 4, art. 64 ust. 1, ust.3, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2020, poz. 283, 284, 322, 471, 1378), a także § 3 ust. 1 pkt 83 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. Poz.1839), na wniosek PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o. z dnia 16.07.2021 r., który wpłynął dnia 19.07.2021r pn."Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą,, powiat lipnowski po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie.
postanawiam
- Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wnioskowanego przedsięwzięcia.
- Raport o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia winien odpowiadać wymaganiom art. 66 ust. 1 pkt. 1, 2, 2a, 2b, 3, 3a, 3b, 4, 5, 6, 6a, 7, 8, 9, 11,11a, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 19a, 20, ze szczególnym uwzględnieniem pkt. Rit. d, pkt. 3b, pkt. 6a, lit. a i g, pkt. 7 oraz pkt. 15 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Z przedłożonych materiałów wynika, że projektowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej na działkach o nr ew. 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Całkowita powierzchnia przedmiotowych działek wynosi 23,7769 ha. Łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 19,49 ha.
W skład planowanej inwestycji będą wchodzić panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 39 MWp w ilości do 97500 szt., mocowane na stalowych konstrukcjach wsporczych, inwertery w ilości do 780 szt., stacje transformatorowe w ilości do 39 szt., pośrednie rozdzielnice napięcia, układy pomiarowo-zabezpieczające, linie kablowe, instalacje odgromowe, przepięciowe, ogrodzenie, monitoring.
Teren przeznaczony pod realizację przedsięwzięcia stanowią grunty orna o niskich klasach bonitacyjnych. Na terenie dz. 60/3, 61/4 nie znajdują się zabudowania. Najbliższy budynek mieszkalny znajduje się w odległości 35 m od granicy planowanej inwestycji.
Planowana inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, na podstawie § 3 ust.1 pkt 47 i 82 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).
Uwzględniając uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko między innymi rozmiar inwestycji oraz bliskość zabudowy mieszkalnej, uznano, że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. - Zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, powinien obejmować zagadnienia, o których mowa w art. 66 uouioś.
- Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b uouioś wskazuję zakres i szczegółowość wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy poprzez przedstawienie w raporcie:
- Załącznika mapowego z zamieszczoną legendą, wstępnej koncepcji rozmieszczenia poszczególnych elementów planowanej instalacji na terenie farmy fotowoltaicznej.
- W zakresie lokalizacji i zagospodarowania terenów sąsiednich:
- Przedstawienia na mapie, najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie względem granic terenu inwestycyjnego wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy.
- Przeprowadzenia analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej farmy.
- Szczegółowego określenia i przeanalizowania wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko.
- Przeanalizowania wstąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z projektowanym zamierzeniem.
- W zakresie środowiska przyrodniczego:
- Oceny zgodności przedsięwzięcia z ograniczeniami:
- względem gatunków chronionych i ich siedlisk, wynikającymi z art. 51, 52 i 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r., poz. 1098t. j.).
- Oceny wpływu i skutków realizacji zamierzenia na:
- gatunki zwierząt (w szczególności objęte ochroną) i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze, jak również szlaki migracji zwierząt pozostające w zasięgu oddziaływania inwestycji,
- siedliska żerowania zgrupowań ptaków w okresie migracji (wiosennej i jesiennej) oraz zimowania,
- różnorodność biologiczną,
- krajobraz.
- Przedstawienia wpływu inwestycji na krajobraz na etapach realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, poprzez:
- identyfikację oddziaływań,
- określenie charakteru krajobrazu oraz typów krajobrazu w odniesieniu do lokalizacji farmy fotowoltaicznej,
- określenie znaczących cech krajobrazowych, na które może oddziaływać realizacja elektrowni fotowoltaicznych,
- wskazanie kluczowych punktów i ciągów widokowych oraz odbiorców krajobrazu, na których może mieć wpływ widok farm fotowoltaicznych,
- ocenę oddziaływania wizualnego przedsięwzięcia,
- analizę wpływu skumulowanego na krajobraz,
- przedstawienie propozycji działań minimalizujących.
- Analizy zasięgu i skutków realizacji zamierzenia na: formy ochrony przyrody, gatunki i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze, a także szlaki migracji zwierząt pozostające w jego zasięgu oddziaływania i potencjalne siedliska żerowania zgrupowań ptaków w okresie migracji (wiosennej i jesiennej) oraz zimowania.
Oceny i analizy, o których mowa w pkt 1-4 należy przeprowadzić dla fazy przygotowania i eksploatacji inwestycji, uwzględniając oddziaływanie skumulowane pochodzące od przedsięwzięć sąsiadujących, również planowanych do realizacji. - Wskazań co do potrzeby zastosowania działań minimalizujących i kompensujących względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego, pozostających w zasięgu oddziaływania realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia wraz z podaniem ich zakresu, lokalizacji oraz terminu wykonania.
- Oceny zgodności przedsięwzięcia z ograniczeniami:
- Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. c uouioś wskazuję następujące zakresy i metody badań wpływu na następujące elementy środowiska:
- W zakresie ochrony przyrody:
- Przeprowadzić badania terenowe w celu rozpoznania występowania siedlisk gatunków zwierząt, roślin i grzybów, siedlisk przyrodniczych, szlaków migracji zwierząt (w tym ponadlokalnych, lokalnych i okresowych), zgrupowań żerujących ptaków w okresie migracji i zimowania.
Metody oraz terminy badań dostosować do biologii i ekologii gatunków oraz siedlisk potencjalnie występujących w zasięgu inwestycji oraz uwzględniając dobre praktyki w tym zakresie, np. określone w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska GIOŚ.
Zebranie wyników powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych.
Z uwagi na potencjalne znaczenie terenu dla ptaków migrujących, prowadząc badania terenowe, należy uwzględnić wskazania metodyczne (w tym co do zakresu, terminów i sposobu prowadzenia badań) przedstawione w Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G.
(red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
- Przeprowadzić badania terenowe w celu rozpoznania występowania siedlisk gatunków zwierząt, roślin i grzybów, siedlisk przyrodniczych, szlaków migracji zwierząt (w tym ponadlokalnych, lokalnych i okresowych), zgrupowań żerujących ptaków w okresie migracji i zimowania.
- W zakresie ochrony przyrody:
Uzasadnienie
W dniu 19.07.2021r. PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o. z Warszawy wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłę "który wpłynął dnia 19.07.2021 r.
Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1: 2000 .Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podpisał obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr OŚiGW .6220.2.2021 z dnia 28.07.2021 r.
Wystąpił również z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualnego zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy po analizie wniosku Postanowieniem z dnia 19 sierpnia 2021r.znak: WOO.4220.947.2021.P.S.. wyraził potrzebę dotyczącą przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego zamierzenia.. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie opinią z dnia 10 sierpnia 2021 roku znak: N.NZ.9022.3.11.2021 wyraził opinie , że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie po zapoznaniu się z wnioskiem pismem znak WA.ZZŚ.7.435.1.267.2021.AB z dnia 9.08.2021 r. zwróciło się o uzupełnienie wniosku na które udzielono odpowiedzi pismem OŚiGW.6220.2.4.2021 z dnia 17.08.2021r. Po czym Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem znak WA.ZZŚ.7.435.1.267.2021.AB z dnia 10.09.2021 r wyraża opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg planowanego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko zaliczają ją do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 uouioś, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanej inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia, zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Dla omawianego terenu brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania terenu.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku Kip, stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w S 3 ust. I pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a", ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła około 19,49 ha.
Teren przeznaczony pod zamierzenie nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Zamierzenie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 39 MW na działkach ewidencyjnych nr 60/3 i 61/4 obręb Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski. Teren inwestycji jest obecnie wykorzystywany jako pola uprawne oraz położony jest w otoczeniu obszarów rolniczych stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe dla gatunków ptaków chronionych, które związane są z agrocenozami, a także potencjalne miejsce żerowania zgrupowań ptaków migrujących i zimujących.
Ponadto, na terenie działek inwestycyjnych oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się lasy, zadrzewienia i zabudowania stanowiące dogodne siedliska dla gatunków objętych ochroną, mogących wykorzystywać także teren zamierzenia np. jako miejsce żerowania lub migracji.
Ponadto jak wskazują, np. wyniki Kuczyński L., Chylarecki P. 2012. Atlas pospolitych ptaków lęgowych Polski. Rozmieszczenie, wybiórczość siedliskowa, trendy. Biblioteka Monitoringu Środowiska; T. Chodkiewicz i in. Ocena liczebności populacji ptaków lęgowych w Polsce w latach 2008-2012. Ornis Polonica 56, 2015, czy wyniki Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych (MPPL) prowadzonego przez Głoś, krajobraz rolniczy jest zasiedlany przez liczne gatunki ptaków, dla których często stanowi podstawowe siedlisko rozrodu. Tereny rolnicze stwarzają także potencjalnie dogodne warunki dla występowania ptaków w okresie migracji (np. jako miejsce odpoczynku i żerowania), na co wskazuje, np. Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Uwzględniając różnorodność warunków terenowych i siedliskowych, znajdujących się w zasięgu przewidywanego oddziaływania zachodzi konieczność rzetelnego i pełnego rozpoznania cennych elementów środowiska przyrodniczego, mogących podlegać naruszeniu, zniszczeniu lub pogorszeniu stanu ich zachowania na skutek realizacji założeń projektowych.
W związku z powyższym, konieczne jest przygotowanie raportu oddziaływania na środowisko zawierającego wyniki i analizy, pozwalające na ocenę stanu lokalnych zasobów cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych, których rozpoznanie powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych.
Celem funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia jest produkcja prądu elektrycznego przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego, w związku z czym eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana jest jedynie ze zużyciem paliwa do pojazdów serwisantów i maszyn rolniczych oraz wody do mycia paneli. Dodatkowo farma fotowoltaiczna zużywa też energię elektryczną konieczną do zasilenia urządzeń elektroenergetycznych oraz systemu monitoringu w sytuacji, gdy sama nie produkuje energii (np. w nocy).
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów.
Zgodnie z Kip oraz ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi (np. mapy znajdująca się na stronie http://geoportal.rdos-bydgoszcz.pl/), najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości około 30 m w linii prostej od ogrodzenia planowanego przedsięwzięcia w kierunku wschodnim oraz około 20 m w kierunku południowym.
W związku z powyższym zasadne jest przeprowadzenie analizy lokalizacji zadania względem terenów sąsiednich, ze szczególnym uwzględnieniem najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie, wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy, przeprowadzenie analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji, szczegółowe określenie i przeanalizowanie wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko, a także przeanalizowanie wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z realizacją oraz eksploatacją farmy fotowoltaicznej i towarzyszącej jej infrastruktury technicznej.
Szczególną uwagę należy zwrócić na przeprowadzenie analizy skumulowanego oddziaływania zamierzenia z istniejącymi i planowanymi w sąsiedztwie przedsięwzięciami o podobnym charakterze. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911).
Reasumując, biorąc pod uwagę przede wszystkim charakter, rodzaj skale inwestycji, w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tutejszy Organ stwierdził potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku , ul. Kilińskiego 2 za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski
Otrzymują:
- Wnioskodawca
- Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
- BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
- Tablica Sołectwo Mokówko (tablica ogłoszeń)
- Tablica Sołectwo Mokowo (tablica ogłoszeń)
- Tablica Sołectwo Borowo, Gmina Tłuchowo (tablica ogłoszeń)
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni Włocławek
drukuj (Postanowienie OŚiGW.6220.2.5.2021 z dnia 11.10.2021 r.)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewskidata wytworzenia: 2021-10-11
- opublikował: Janusz Krysztopdata publikacji: 2021-10-28 08:59
- zmodyfikował: Janusz Krysztopostatnia modyfikacja: 2024-02-08 11:54