NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania, wynagradzania oraz organizację pracy nauczycieli i innych pracowników, o których mowa określają,
1) Regulamin Pracy,
2) Regulamin Wynagradzania,
3) Regulamin Wewnętrzny,
4) Uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu n.Wisłą.
3. Obsługę finansowo – kadrową prowadzi organ prowadzący – Zespół Obsługi Szkół w Dobrzyniu n.Wisłą.
4. Do nauczania religii dyrektor zatrudnia nauczyciela skierowanego do pracy przez biskupa diecezjalnego.
5. Nauczyciel prowadzący pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy czuwa nad bezpieczeństwem powierzonych mu uczniów.
6. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela określają:
- zakres czynności nauczyciela,
- zakres czynności wychowawcy,
- formalny przydział zajęć, wychowawstw, opiekuństw nad kołami, zespołami, organizacjami i izbami lekcyjnymi wyznaczony na początku roku szkolnego poprzez arkusz organizacyjny szkoły oraz wykaz zadań dodatkowych.
7. Zakres zadań nauczycieli realizowany jest przez:
- osiąganie w optymalnym stopniu celów szkoły określonych w planach, poprzez realizację programów kształcenia, wychowawstw i opieki w powierzonych zajęciach edukacyjnych, klasach i zespołach,
- bezstronne i obiektywne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów,
- organizację opieki i kształcenia ucznia niepełnosprawnego, o ile zachodzi taka potrzeba,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- działanie zgodne z regulaminem Rady Pedagogicznej oraz Statutem Szkoły,
- prowadzenie terminowo i prawidłowo dokumentacji pedagogicznej,
- aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym i samokształceniowym,
- współpracę z rodzicami oraz organizacjami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą,
- przestrzeganie zasad etyki zawodu nauczycielskiego,
- prowadzenie prawidłowego procesu dydaktycznego uczniów,
- wzbogacanie własnego warsztatu pracy, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wspieranie swoją postawą rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- bezstronność i obiektywność w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- informowanie rodziców ( prawnych opiekunów) oraz wychowawcę,
dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o warunkach i postępach dydaktyczno – wychowawczych uczniów,
- systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzonych zajęć pod względem bhp i p.poż, zgłaszanie dyrektorowi wszelkie nieprawidłowości,
- kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach,
- pełnienie dyżurów zgodnie z harmonogramem, obowiązkami i zadaniami nauczyciela dyżurnego,
- opracowanie planów wynikowych, przedmiotowego systemu oceniania, kryteriów oceniania, wymagań edukacyjnych,
- uczestnictwo w pracy zespołów powołanych przez dyrektora szkoły.
8. Uprawnienia nauczyciela:
1) decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych (zatwierdzonych przez MEN i S) w nauczaniu swojego przedmiotu,
2) decyduje o programie nauczania i treści prowadzonego przez siebie zespołu lub koła,
3) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich uczniów, respektując przy tym zasady określone Wewnątrzszkolnym i Przedmiotowym Systemie Oceniania,
4) ma prawo współdecydowania przy wystawianiu oceny zachowania uczniów,
5) ma prawo wnioskowania w sprawach :
- nagród i wyróżnień dla swoich uczniów,
- form pomocy materialnej i świadczeń dla swoich uczniów,
- form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla swoich uczniów,
- kar regulaminowych swoich uczniów.
6) ma prawo do awansu zawodowego na poszczególne jego stopnie:
- nauczyciel kontraktowy,
- nauczyciel mianowany,
- nauczyciel dyplomowy.
9. Praca nauczyciela podlega ocenie z wyjątkiem nauczyciela stażysty.
10. Nauczyciel odpowiada:
1) służbowo przed dyrektorem, kuratorem oświaty i organem prowadzącym za:
- poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu, możliwości uczniów oraz wymagań egzaminacyjnych,
- stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych jemu powierzonych,
2) służbowo, cywilnie lub prawnie przed władzami szkoły za:
- tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych w czasie przydzielonych jemu dyżurów,
- nieprzestrzeganie procedur postępowania po zaistnieniu wypadku ucznia lub w czasie działań na wypadek pożaru,
- zniszczenie lub utratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez dyrektora szkoły, wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
3) służbowo i karnie za:
- naruszenie tajemnicy służbowej,
- naruszenie tajności obrad Rady Pedagogiczne i jej zespołów,
- brak książeczki zdrowia z aktualnym orzeczeniem lekarskim,
- szkalowanie dobrego wizerunku szkoły.
11. Do zadań nauczycieli należy poprawa zeszytów przedmiotowych oraz prac pisemnych uczniów.
12. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego funkcję pełni powołany przez dyrektora wicedyrektor szkoły lub inny nauczyciel w przypadku nieobecności wicedyrektora szkoły. Jest on wtedy przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły. Odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas nieobecności dyrektora szkoły.
13. Dyrektor spośród pracowników powołuje społecznego inspektora pracy, który:
- bierze udział w okresowych kontrolach stanu bhp i p.poż w szkole,
- przedstawia wnioski w zakresie poprawy warunków pracy,
- kontroluje przestrzeganie w szkole prawa pracy,
- bierze udział w pracach zespołów powypadkowych,
- bierze udział w społecznych przeglądach warunków pracy.
14. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy w okresie odbywania stażu ma przydzielonego przez dyrektora szkoły opiekuna stażu, który ma obowiązek:
- udzielić pomocy w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego,
- zapoznać młodego nauczyciela z podstawową dokumentacją szkolną, organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły, prawem szkolnym,
- zachęcać do studiowania literatury pedagogicznej i nowości wydawniczych,
- udzielać (lub organizować) instruktażu w zakresie pisania planów wynikowych, kryteriów oceniania, konspektów i innych dokumentów dotyczących pracy pedagogicznej,
- w praktyczny sposób dzielić się doświadczeniami w zakresie działań wychowawczych i opiekuńczych,
- uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż,
- prowadzić zajęcia z uczniami obserwowane przez nauczyciela odbywającego staż,
- sporządzić pisemną ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż za okres stażu.
15. Podstawową pracę wychowawczą w szkole prowadzą nauczyciele wychowawcy poszczególnych oddziałów wyznaczeni do ich prowadzenia poprzez ustalenia zawarte w przydziale wychowawstw uzgodnionych na początku każdego roku szkolnego.
16. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się,
- otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka,
- przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie z uwzględnieniem indywidualnego środowiska wychowawczego ucznia,
- inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
- kształtowanie u uczniów postaw samorządności i odpowiedzialności za własne postępowanie.
17. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając i koordynując ich działania wychowawcze w zakresie:
- organizowania indywidualnej opieki wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- realizacji założeń szkolnego i klasowego programu wychowawczego i profilaktycznego,
- realizacji wszelkiego typu działań i programów naprawczych realizowanych przez poszczególnych uczniów.
18. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły poprzez różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki, integrujące zespół uczniowski oraz ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą.
19. Prawidłowo i terminowo prowadzi dokumentację pedagogiczną klasy i każdego ucznia, w szczególności:
- adnotacje w dzienniczkach ucznia,
- dziennik lekcyjny,
- arkusze ocen,
- odpowiednio wypełnione świadectwa szkolne,
- dokumenty dotyczące wyróżnień, nagród i kar dla uczniów,
- dokumenty potwierdzające kontakty z rodzicami uczniów.
20. Wychowawca:
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpatrywaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- współpracuje z kuratorem sądowym,
- współpracuje z instytucjami wspierającymi statutową działalność szkoły w zakresie realizacji zadań opiekuńczych oraz programów profilaktycznych,
- współpracuje z gimnazjum w zakresie przygotowania ucznia do kontynuacji dalszej nauki,
- współpracuje i decyduje z samorządem klasowym uczniów i „ trójką klasową „ o programie i planie działań wychowawczych na dany rok szkolny i cały etap edukacyjny.
21. Wychowawca klasy posiada następujące uprawnienia:
- ma prawo do pełnienia funkcji wychowawcy danej klasy przez cały etap edukacyjny tj. trzech lat,
- ma prawo do uzyskiwania pomocy merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, a także instytucji i organizacji wspomagających funkcjonowanie szkoły,
- ma prawo wnioskowania o rozwiązanie problemów opiekuńczo-materialnych, zdrowotnych oraz psycho - społecznych swoich wychowanków do dyrektora szkoły,
- ma prawo do ustalania oceny zachowania swoich wychowanków na koniec semestru oraz na koniec roku szkolnego zgodnie z wytycznymi Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
- ma prawo do organizowania i pozyskiwania form, sponsoringu oraz darowizn na rzecz klasy bądź imprez klasowych,
- ma prawo do pedagogizacji rodziców w aspekcie przyczyn trudności wychowawczych i dydaktycznych,
- ma prawo organizowania działań z zakresu profilaktyki.
22. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorami szkoły za:
- osiąganie celów wychowawczych w swojej klasie,
- integrowanie wysiłków nauczycieli oraz rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,
- poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno- wychowawczej,
- realizacje obowiązku szkolnego przez swoich wychowanków,
- respektowanie przez swoich wychowanków praw i obowiązków ucznia,
- prawidłowość i terminowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.
23. Wychowawca klasy może być odwołany ze swojej funkcji przez dyrektora szkoły na łączny wniosek rodziców i uczniów ( w obydwu przypadkach musi zgłosić go co najmniej 2/3 stanu klasy) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego oraz zbadania zasobności zarzutów.
Odwołanie wychowawcy może nastąpić gdy wychowawca :
- łamie statutowe prawa ucznia, co zostało udowodnione w postępowaniu wyjaśniającym,
- nadużywa swoich praw realizując cele niezgodne z założeniami ustawyo systemie oświaty,
- stosuje niezgodny ze statutem szkoły system kar i nagród,
- został ukarany w postępowaniu dyscyplinarnym,
- zrzeka się funkcji przyznając się do utraty zaufania wychowanków,
- przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim lub urlopie uniemożliwiającym zapewnienie ciągłości oddziaływań wychowawczych.
Dyrektor w czasie 2 tygodni ma obowiązek zbadać słuszność zarzutu rodziców, zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego oraz wydać decyzję, którą przekazuje trójce klasowej. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
24. Praca wychowawcza prowadzona jest poprzez organizację imprez o charakterze klasowym, szkolnym i środowiskowym, wycieczki, biwaki, konkursy i inne.
25. Zadania wychowawcy mogą być realizowane poprzez rozmowy indywidualne, dyskusje, lub inne w zależności od wieku uczniów i ich propozycji. Spotkania indywidualne (w miarę potrzeb) z rodzicami uczniów mających trudności dydaktyczno wychowawcze, zebrania z rodzicami 2-3 razy w ciągu semestru.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania, wynagradzania oraz organizację pracy nauczycieli i innych pracowników, o których mowa określają,
1) Regulamin Pracy,
2) Regulamin Wynagradzania,
3) Regulamin Wewnętrzny,
4) Uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu n.Wisłą.
3. Obsługę finansowo – kadrową prowadzi organ prowadzący – Zespół Obsługi Szkół w Dobrzyniu n.Wisłą.
4. Do nauczania religii dyrektor zatrudnia nauczyciela skierowanego do pracy przez biskupa diecezjalnego.
5. Nauczyciel prowadzący pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy czuwa nad bezpieczeństwem powierzonych mu uczniów.
6. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela określają:
- zakres czynności nauczyciela,
- zakres czynności wychowawcy,
- formalny przydział zajęć, wychowawstw, opiekuństw nad kołami, zespołami, organizacjami i izbami lekcyjnymi wyznaczony na początku roku szkolnego poprzez arkusz organizacyjny szkoły oraz wykaz zadań dodatkowych.
7. Zakres zadań nauczycieli realizowany jest przez:
- osiąganie w optymalnym stopniu celów szkoły określonych w planach, poprzez realizację programów kształcenia, wychowawstw i opieki w powierzonych zajęciach edukacyjnych, klasach i zespołach,
- bezstronne i obiektywne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów,
- organizację opieki i kształcenia ucznia niepełnosprawnego, o ile zachodzi taka potrzeba,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- działanie zgodne z regulaminem Rady Pedagogicznej oraz Statutem Szkoły,
- prowadzenie terminowo i prawidłowo dokumentacji pedagogicznej,
- aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym i samokształceniowym,
- współpracę z rodzicami oraz organizacjami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą,
- przestrzeganie zasad etyki zawodu nauczycielskiego,
- prowadzenie prawidłowego procesu dydaktycznego uczniów,
- wzbogacanie własnego warsztatu pracy, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wspieranie swoją postawą rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- bezstronność i obiektywność w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- informowanie rodziców ( prawnych opiekunów) oraz wychowawcę,
dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o warunkach i postępach dydaktyczno – wychowawczych uczniów,
- systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzonych zajęć pod względem bhp i p.poż, zgłaszanie dyrektorowi wszelkie nieprawidłowości,
- kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach,
- pełnienie dyżurów zgodnie z harmonogramem, obowiązkami i zadaniami nauczyciela dyżurnego,
- opracowanie planów wynikowych, przedmiotowego systemu oceniania, kryteriów oceniania, wymagań edukacyjnych,
- uczestnictwo w pracy zespołów powołanych przez dyrektora szkoły.
8. Uprawnienia nauczyciela:
1) decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych (zatwierdzonych przez MEN i S) w nauczaniu swojego przedmiotu,
2) decyduje o programie nauczania i treści prowadzonego przez siebie zespołu lub koła,
3) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich uczniów, respektując przy tym zasady określone Wewnątrzszkolnym i Przedmiotowym Systemie Oceniania,
4) ma prawo współdecydowania przy wystawianiu oceny zachowania uczniów,
5) ma prawo wnioskowania w sprawach :
- nagród i wyróżnień dla swoich uczniów,
- form pomocy materialnej i świadczeń dla swoich uczniów,
- form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla swoich uczniów,
- kar regulaminowych swoich uczniów.
6) ma prawo do awansu zawodowego na poszczególne jego stopnie:
- nauczyciel kontraktowy,
- nauczyciel mianowany,
- nauczyciel dyplomowy.
9. Praca nauczyciela podlega ocenie z wyjątkiem nauczyciela stażysty.
10. Nauczyciel odpowiada:
1) służbowo przed dyrektorem, kuratorem oświaty i organem prowadzącym za:
- poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu, możliwości uczniów oraz wymagań egzaminacyjnych,
- stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych jemu powierzonych,
2) służbowo, cywilnie lub prawnie przed władzami szkoły za:
- tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych w czasie przydzielonych jemu dyżurów,
- nieprzestrzeganie procedur postępowania po zaistnieniu wypadku ucznia lub w czasie działań na wypadek pożaru,
- zniszczenie lub utratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez dyrektora szkoły, wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.
3) służbowo i karnie za:
- naruszenie tajemnicy służbowej,
- naruszenie tajności obrad Rady Pedagogiczne i jej zespołów,
- brak książeczki zdrowia z aktualnym orzeczeniem lekarskim,
- szkalowanie dobrego wizerunku szkoły.
11. Do zadań nauczycieli należy poprawa zeszytów przedmiotowych oraz prac pisemnych uczniów.
12. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego funkcję pełni powołany przez dyrektora wicedyrektor szkoły lub inny nauczyciel w przypadku nieobecności wicedyrektora szkoły. Jest on wtedy przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły. Odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas nieobecności dyrektora szkoły.
13. Dyrektor spośród pracowników powołuje społecznego inspektora pracy, który:
- bierze udział w okresowych kontrolach stanu bhp i p.poż w szkole,
- przedstawia wnioski w zakresie poprawy warunków pracy,
- kontroluje przestrzeganie w szkole prawa pracy,
- bierze udział w pracach zespołów powypadkowych,
- bierze udział w społecznych przeglądach warunków pracy.
14. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy w okresie odbywania stażu ma przydzielonego przez dyrektora szkoły opiekuna stażu, który ma obowiązek:
- udzielić pomocy w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego,
- zapoznać młodego nauczyciela z podstawową dokumentacją szkolną, organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły, prawem szkolnym,
- zachęcać do studiowania literatury pedagogicznej i nowości wydawniczych,
- udzielać (lub organizować) instruktażu w zakresie pisania planów wynikowych, kryteriów oceniania, konspektów i innych dokumentów dotyczących pracy pedagogicznej,
- w praktyczny sposób dzielić się doświadczeniami w zakresie działań wychowawczych i opiekuńczych,
- uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż,
- prowadzić zajęcia z uczniami obserwowane przez nauczyciela odbywającego staż,
- sporządzić pisemną ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż za okres stażu.
15. Podstawową pracę wychowawczą w szkole prowadzą nauczyciele wychowawcy poszczególnych oddziałów wyznaczeni do ich prowadzenia poprzez ustalenia zawarte w przydziale wychowawstw uzgodnionych na początku każdego roku szkolnego.
16. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się,
- otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka,
- przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie z uwzględnieniem indywidualnego środowiska wychowawczego ucznia,
- inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,
- kształtowanie u uczniów postaw samorządności i odpowiedzialności za własne postępowanie.
17. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając i koordynując ich działania wychowawcze w zakresie:
- organizowania indywidualnej opieki wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
- realizacji założeń szkolnego i klasowego programu wychowawczego i profilaktycznego,
- realizacji wszelkiego typu działań i programów naprawczych realizowanych przez poszczególnych uczniów.
18. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły poprzez różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki, integrujące zespół uczniowski oraz ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą.
19. Prawidłowo i terminowo prowadzi dokumentację pedagogiczną klasy i każdego ucznia, w szczególności:
- adnotacje w dzienniczkach ucznia,
- dziennik lekcyjny,
- arkusze ocen,
- odpowiednio wypełnione świadectwa szkolne,
- dokumenty dotyczące wyróżnień, nagród i kar dla uczniów,
- dokumenty potwierdzające kontakty z rodzicami uczniów.
20. Wychowawca:
- współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpatrywaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- współpracuje z kuratorem sądowym,
- współpracuje z instytucjami wspierającymi statutową działalność szkoły w zakresie realizacji zadań opiekuńczych oraz programów profilaktycznych,
- współpracuje z gimnazjum w zakresie przygotowania ucznia do kontynuacji dalszej nauki,
- współpracuje i decyduje z samorządem klasowym uczniów i „ trójką klasową „ o programie i planie działań wychowawczych na dany rok szkolny i cały etap edukacyjny.
21. Wychowawca klasy posiada następujące uprawnienia:
- ma prawo do pełnienia funkcji wychowawcy danej klasy przez cały etap edukacyjny tj. trzech lat,
- ma prawo do uzyskiwania pomocy merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, a także instytucji i organizacji wspomagających funkcjonowanie szkoły,
- ma prawo wnioskowania o rozwiązanie problemów opiekuńczo-materialnych, zdrowotnych oraz psycho - społecznych swoich wychowanków do dyrektora szkoły,
- ma prawo do ustalania oceny zachowania swoich wychowanków na koniec semestru oraz na koniec roku szkolnego zgodnie z wytycznymi Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,
- ma prawo do organizowania i pozyskiwania form, sponsoringu oraz darowizn na rzecz klasy bądź imprez klasowych,
- ma prawo do pedagogizacji rodziców w aspekcie przyczyn trudności wychowawczych i dydaktycznych,
- ma prawo organizowania działań z zakresu profilaktyki.
22. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorami szkoły za:
- osiąganie celów wychowawczych w swojej klasie,
- integrowanie wysiłków nauczycieli oraz rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,
- poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno- wychowawczej,
- realizacje obowiązku szkolnego przez swoich wychowanków,
- respektowanie przez swoich wychowanków praw i obowiązków ucznia,
- prawidłowość i terminowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.
23. Wychowawca klasy może być odwołany ze swojej funkcji przez dyrektora szkoły na łączny wniosek rodziców i uczniów ( w obydwu przypadkach musi zgłosić go co najmniej 2/3 stanu klasy) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego oraz zbadania zasobności zarzutów.
Odwołanie wychowawcy może nastąpić gdy wychowawca :
- łamie statutowe prawa ucznia, co zostało udowodnione w postępowaniu wyjaśniającym,
- nadużywa swoich praw realizując cele niezgodne z założeniami ustawyo systemie oświaty,
- stosuje niezgodny ze statutem szkoły system kar i nagród,
- został ukarany w postępowaniu dyscyplinarnym,
- zrzeka się funkcji przyznając się do utraty zaufania wychowanków,
- przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim lub urlopie uniemożliwiającym zapewnienie ciągłości oddziaływań wychowawczych.
Dyrektor w czasie 2 tygodni ma obowiązek zbadać słuszność zarzutu rodziców, zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego oraz wydać decyzję, którą przekazuje trójce klasowej. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
24. Praca wychowawcza prowadzona jest poprzez organizację imprez o charakterze klasowym, szkolnym i środowiskowym, wycieczki, biwaki, konkursy i inne.
25. Zadania wychowawcy mogą być realizowane poprzez rozmowy indywidualne, dyskusje, lub inne w zależności od wieku uczniów i ich propozycji. Spotkania indywidualne (w miarę potrzeb) z rodzicami uczniów mających trudności dydaktyczno wychowawcze, zebrania z rodzicami 2-3 razy w ciągu semestru.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2005-07-27 08:50
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2005-07-27 10:36