
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 11.10.2021 r.
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
OŚiGW.6220.2.5.2021
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735,1491) oraz art. 63 ust. 1, 4, art. 64 ust. 1, ust.3, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2020, poz. 283, 284, 322, 471, 1378), a także § 3 ust. 1 pkt 83 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. Poz.1839), na wniosek PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o. z dnia 16.07.2021 r., który wpłynął dnia 19.07.2021r pn."Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą,, powiat lipnowski po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie.
postanawiam
Uzasadnienie
W dniu 19.07.2021r. PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o. z Warszawy wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłę "który wpłynął dnia 19.07.2021 r.
Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1: 2000 .Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podpisał obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr OŚiGW .6220.2.2021 z dnia 28.07.2021 r.
Wystąpił również z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualnego zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy po analizie wniosku Postanowieniem z dnia 19 sierpnia 2021r.znak: WOO.4220.947.2021.P.S.. wyraził potrzebę dotyczącą przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego zamierzenia.. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie opinią z dnia 10 sierpnia 2021 roku znak: N.NZ.9022.3.11.2021 wyraził opinie , że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie po zapoznaniu się z wnioskiem pismem znak WA.ZZŚ.7.435.1.267.2021.AB z dnia 9.08.2021 r. zwróciło się o uzupełnienie wniosku na które udzielono odpowiedzi pismem OŚiGW.6220.2.4.2021 z dnia 17.08.2021r. Po czym Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem znak WA.ZZŚ.7.435.1.267.2021.AB z dnia 10.09.2021 r wyraża opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg planowanego oddziaływania przedmiotowej inwestycji na środowisko zaliczają ją do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 uouioś, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanej inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia, zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Dla omawianego terenu brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania terenu.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku Kip, stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w S 3 ust. I pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a", ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła około 19,49 ha.
Teren przeznaczony pod zamierzenie nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Zamierzenie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 39 MW na działkach ewidencyjnych nr 60/3 i 61/4 obręb Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski. Teren inwestycji jest obecnie wykorzystywany jako pola uprawne oraz położony jest w otoczeniu obszarów rolniczych stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe dla gatunków ptaków chronionych, które związane są z agrocenozami, a także potencjalne miejsce żerowania zgrupowań ptaków migrujących i zimujących.
Ponadto, na terenie działek inwestycyjnych oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się lasy, zadrzewienia i zabudowania stanowiące dogodne siedliska dla gatunków objętych ochroną, mogących wykorzystywać także teren zamierzenia np. jako miejsce żerowania lub migracji.
Ponadto jak wskazują, np. wyniki Kuczyński L., Chylarecki P. 2012. Atlas pospolitych ptaków lęgowych Polski. Rozmieszczenie, wybiórczość siedliskowa, trendy. Biblioteka Monitoringu Środowiska; T. Chodkiewicz i in. Ocena liczebności populacji ptaków lęgowych w Polsce w latach 2008-2012. Ornis Polonica 56, 2015, czy wyniki Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych (MPPL) prowadzonego przez Głoś, krajobraz rolniczy jest zasiedlany przez liczne gatunki ptaków, dla których często stanowi podstawowe siedlisko rozrodu. Tereny rolnicze stwarzają także potencjalnie dogodne warunki dla występowania ptaków w okresie migracji (np. jako miejsce odpoczynku i żerowania), na co wskazuje, np. Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
Uwzględniając różnorodność warunków terenowych i siedliskowych, znajdujących się w zasięgu przewidywanego oddziaływania zachodzi konieczność rzetelnego i pełnego rozpoznania cennych elementów środowiska przyrodniczego, mogących podlegać naruszeniu, zniszczeniu lub pogorszeniu stanu ich zachowania na skutek realizacji założeń projektowych.
W związku z powyższym, konieczne jest przygotowanie raportu oddziaływania na środowisko zawierającego wyniki i analizy, pozwalające na ocenę stanu lokalnych zasobów cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych, których rozpoznanie powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych.
Celem funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia jest produkcja prądu elektrycznego przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego, w związku z czym eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana jest jedynie ze zużyciem paliwa do pojazdów serwisantów i maszyn rolniczych oraz wody do mycia paneli. Dodatkowo farma fotowoltaiczna zużywa też energię elektryczną konieczną do zasilenia urządzeń elektroenergetycznych oraz systemu monitoringu w sytuacji, gdy sama nie produkuje energii (np. w nocy).
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów.
Zgodnie z Kip oraz ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi (np. mapy znajdująca się na stronie http://geoportal.rdos-bydgoszcz.pl/), najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości około 30 m w linii prostej od ogrodzenia planowanego przedsięwzięcia w kierunku wschodnim oraz około 20 m w kierunku południowym.
W związku z powyższym zasadne jest przeprowadzenie analizy lokalizacji zadania względem terenów sąsiednich, ze szczególnym uwzględnieniem najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie, wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy, przeprowadzenie analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji, szczegółowe określenie i przeanalizowanie wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko, a także przeanalizowanie wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z realizacją oraz eksploatacją farmy fotowoltaicznej i towarzyszącej jej infrastruktury technicznej.
Szczególną uwagę należy zwrócić na przeprowadzenie analizy skumulowanego oddziaływania zamierzenia z istniejącymi i planowanymi w sąsiedztwie przedsięwzięciami o podobnym charakterze. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911).
Reasumując, biorąc pod uwagę przede wszystkim charakter, rodzaj skale inwestycji, w oparciu o art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tutejszy Organ stwierdził potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku , ul. Kilińskiego 2 za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski
Otrzymują:
Do wiadomości:
