Dobrzyń nad Wisłą, dnia 30.04.2020 r.
OŚiGW.6220.4.5.2020
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) oraz art. 63 ust. 1, 4,art. 64 ust. 1, ust.3, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2020, poz. 283, 284, 322, 471.), a także § 3 ust. 1 pkt 80 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. Poz.1839), na wniosek "JAREX" Jarosław Augustyniak na realizację przedsięwzięcia pn. "Punkt do zbierania złomu na działce o nr ewidencyjnym 210/2, obręb 0023 Zbyszewo, Gmina Dobrzyń nad Wisłą" po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni we Włocławku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie.
postanawiam
Oceny i analizy, o których mowa powyżej należy przeprowadzić dla fazy przygotowania i eksploatacji przedsięwzięcia, uwzględniając oddziaływanie skumulowane pochodzące od przedsięwzięć sąsiadujących, również planowanych do realizacji.
IV. Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2c uouioś wskazuję następujące zakresy i metody badań wpływu na poniższe elementy środowiska:
V. Raport o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia winien odpowiadać wymogom z art. 66 ust. ust. 1 pkt. 1, 2, 2a, 2b, 3, 3a, 3b, 4, 5, 6, 6a, 7, 8, 9, 11, 1la, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 19a, 20, ze szczególnym uwzględnieniem pkt. 1 lit. d, pkt. 3b, pkt 6a, lit. a i g, pkt. 7 oraz pkt. 15 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Z przedłożonych materiałów wynika, że projektowane przedsięwzięcie polegać będzie na zbieraniu odpadów złomu, takich jak odpady metalowe, wyroby żeliwne, miedź, brąz, mosiądz, aluminium, ołów, żelazo i stal, mieszaniny metali, zużyte katalizatory i inne, na działce o nr ewidencyjnym 210/2 w miejscowości Zbyszewo, Gmina Dobrzyń nad Wisłą. Po zebraniu odpowiedniej partii złomy metali zostaną przekazane uprawnionemu podmiotowi zewnętrznemu do odzysku. Działka inwestycyjna posiada powierzchnię 4,64 ha. Część wygrodzona działki nr 210/2, o powierzchni około 2200 m2, jest wykorzystywana jako teren magazynowo-składowy (obrót węglem). Powierzchnia tego terenu jest wyrównana i utwardzona płytami betonowymi. Część działki jest zabudowana budynkiem magazynowym, garażem, warsztatem, budynkiem technicznym, socjalno-biurowym oraz mieszkalnym inwestora.
Na terenie wygrodzonym znajduje się waga do 30 Mg. Ścieki odprowadzane są do szczelnego zbiornika wybieralnego o pojemności około 5 m3. Wody opadowe i roztopowe z powierzchni utwardzonych i dachów odprowadzane są bezpośrednio do gruntu.
Najbliżej zlokalizowana zabudowa mieszkaniowa, nie należąca do inwestora, mieści się w obszarze określającym zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia znajdujący się 100 m od jego granic.
Punkt do zbierania złomu zajmie powierzchnię około 100 m2. Planowana roczna ilość odpadów przewidzianych do zbierania wyniesie około 100-250 Mg. Załadunek oraz przemieszczanie złomu w obrębie punktu odbywać się będzie za pomocą ciągnika rolniczego wyposażonego w ładowacz widłowy.
Złom magazynowany będzie w 2 kontenerach na złom typu hakowego o pojemności około 20 m3 oraz mniejszych dostosowanych do obsługi ładowaczem widłowym.
Planowana inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, na podstawie § 3 ust.l pkt 83 lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).
Uwzględniając uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko między innymi charakter inwestycji będący źródłem emisji pyłu i hałasu do otoczenia, możliwość negatywnego wpływu na środowisko gruntowo — wodne, położenie sąsiedniej zabudowy mieszkaniowej w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia oraz kumulację oddziaływań planowanej i obecnej działalności uznano, że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Uzasadnienie
W dniu 9.03.2020 r wystąpił "JAREX" Pan Jarosław Augustyniak z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.,,Punkt do zbierania złomu na działce o nr ewidencyjnym 210/2, obręb 0023 Zbyszewo, Gmina Dobrzyń nad Wisłą” Do wniosku załączona została karta informacyjna przedsięwzięcia oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa w skali 1:2000.
Następnie Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą wydał obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr OŚiGW.6220.4.1.2020 z dnia 19.03.2020 r.
Wystąpił również z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualnego zakresu raportu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie opinią z dnia 7 kwietnia 2020 roku znak: N.NZ-42-3-8/1592/20 wyraził opinie, że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem z dnia 16 marca 2020r.znak: WOO.4220.331.2020.J.O.wyraził opinię, że istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wyraziły opinię znak WA.ZZŚ.7.435.1.109.2020.AK z dnia 17.04.2020r. że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zaliczane jest w aktualnym stanie prawnym do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzanie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanej inwestycji, usytuowanie przedsięwzięcia zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Na obszarze projektowanego zadania nie występują obszary: wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, obszary górskie lub leśne; obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych; obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, obszary na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, jak również obszary ochrony uzdrowiskowej.
Omawiane zadanie zostanie usytuowane w granicach gminy Dobrzyń nad Wisłą, w obszarze o małej gęstości zaludnienia.
Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy o ochronie przyrody, w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
Teren przeznaczony pod inwestycję jest objęty ustaleniami ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego częściowo w obrębie ewidencyjnym nr 1 Miasta Dobrzyń nad Wisłą oraz w obrębach ewidencyjnych Zbyszewo, Bachorzewo. Płomiany, Lenie Wielkie i Chalin w gminie Dobrzyń nad Wisłą, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą Nr V/33/03 z dnia 28.04.2003 r.
Zamierzenie znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 5RP/EE z przeznaczeniem pod uprawy rolne z dopuszczeniem lokalizacji wież siłowni wiatrowych.
Dodatkowo w S 9 cyt. miejscowego planu pojawia się zapis, że plan ustala gromadzenie odpadów stałych w miejscu wyznaczonym w planie zagospodarowania inwestycji, w miejscach wydzielonych i oznakowanych.
Planowane zamierzenie zakwalifikowano do grupy przedsięwzięć wymienionych w S 3 ust. I pkt 83 lit. a) cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. i ma na celu utworzeniu punktu do zbierania złomu, na działce o nr ewidencyjnym 210/2, obręb 0023 Zbyszewo, gmina Dobrzyń nad Wisłą.
Działalność będzie polegała na zbieraniu odpadów złomu metali w formie punktu skupu złomu. Planuje się zbieranie głównie takich metali jak: odpady metalowe, wyroby żeliwne, miedź, brąz, mosiądz, aluminium, ołów, żelazo i stal, a także mieszaniny metali.
Odpady będą pochodziły od osób fizycznych oraz od podmiotów gospodarczych. Po zebraniu odpowiedniej partii złomy metali zostaną przekazane uprawnionemu podmiotowi zewnętrznemu do odzysku.
Na etapie eksploatacji zbieranie złomu będzie polegało na:
dowozie złomu transportem kołowym przez dostawców, zważenie przyjętego złomu, za ewidencjonowanie złomu, selektywne gromadzenie w kontenerach i pojemnikach wyznaczonych dla danego rodzaju złomu, załadunek zebranego złomu i przygotowanie do wywozu, ważenie partii do wywozu, wywóz zewnętrznym transportem samochodowym przez uprawnionego odbiorcę poza teren zakładu.
Złom nie będzie przetwarzany na terenie punktu do zbierania.
Planowana roczna ilość złomu przewidzianych do zebrania wyniesie około 100 — 250 Mg. Przewiduje się maksymalnie około 2 transportów odpadów w ciągu miesiąca.
W związku z powyższym, pojawiło się domniemanie, że przedsięwzięcie będzie niezgodne z zapisami ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Stwierdzenie zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawowe kryterium dla dalszej oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 uouioś, to Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą stwierdza zgodności lokalizacji zamierzenia z zapisami aktu prawa miejscowego, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Mając na względzie powyższe Organ prowadzący postępowanie, po dokonaniu tej analizy, powinien odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednakże Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą nie zakończył postępowania, w związku z tym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko ma na celu dostarczenie organom administracji materiału pozwalającego na ocenę dopuszczalności danego przedsięwzięcia w określonej lokalizacji ze względu na panujące uwarunkowania środowiskowe. Decyzje podejmowane w kwestiach dotyczących ochrony środowiska, mimo iż dotyczą indywidualnych podmiotów, wywierają wpływ na środowisko będące dobrem publicznym, dobrem ogółu członków społeczeństwa.
Należy zaznaczyć, iż działalność związana z zbieraniem odpadów często budzi obawy lokalnej społeczności. W związku z tym, niezbędne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i zapewnienia udziału społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu.
Analizowane zamierzenie będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i hałasu do środowiska. W związku z tym, w opracowywanym raporcie należy dokonać oceny i omówić oddziaływanie zamierzenia na klimat akustyczny i powietrze. Do raportu konieczne jest dołączenie materiałów kartograficznych ustalających granice poszczególnych kategorii terenów objętych ochroną akustyczną, sporządzone na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku wyznaczone zgodnie z art. 115 ww. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
Prawo ochrony środowiska. Autorzy raportu muszą zapewnić: jak najlepszy stan akustyczny środowiska, za który uznaje się osiągnięcie co najmniej poziomu hałasu dopuszczalnego, określonego w ww. rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku oraz jak najlepszej jakości powietrza, za który uznaje się nieprzekraczanie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r., poz. 87) oraz rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1031).
W przypadku jeśli sporządzone w ramach raportu analizy: akustyczna oraz rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu wykażą, że wartości poziomu hałasu i substancji w powietrzu będą zbliżone do dopuszczalnych, organ wydający decyzję środowiskową powinien rozważyć nałożenie w decyzji środowiskowej obowiązku przeprowadzenia analizy porealizacyjnej.
Ponadto, raport powinien zawierać analizę oddziaływań przedsięwzięcia na klimat i jego zmiany (mitygacja — łagodzenie zmian klimatu) oraz wpływ klimatu i jego zmian na zamierzenie (adaptacja do zmian klimatu), na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911).
Zbieranie odpadów niesie ryzyko zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych, dlatego raport powinien wskazać usytuowanie przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikować cele środowiskowe dla wód, na które mogłoby oddziaływać, zgodnie z art. 56, 57, 59 i ew. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, w kontekście art. 81 ust. 3 uouioś, a także powinna zostać przeprowadzona analiza zawierająca kwestie wymienione w sentencji, w tym wskazująca czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na cele środowiskowe wyznaczone dla jednolitych części wód.
Niezbędne jest również podanie podstawowych informacji na temat warunków geologicznych i hydrogeologicznych terenu, w tym warstw wodonośnych i ich izolacji w miejscu realizacji inwestycji, a także podanie kierunku spływu wód podziemnych.
W związku z powyższym, raport powinien zawierać podstawowe informacje na temat warunków gruntowych i hydrogeologicznych terenu oraz zabezpieczeń środowiska gruntowowodnego, w tym również rozwiązań w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.
Analizy w opracowywanym raporcie wymaga również potencjalne zagrożenie powstania szkody w środowisku, w tym możliwość zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia oraz omówienie postępowaniu na wypadek wykrycia ewentualnego zagrożenia.
Podczas eksploatacji inwestycji będą zbierane odpady, w związku z tym raport winien zawierać informacje na temat rodzaju i ilości zbieranych odpadów; sposobów (np. kontener, pojemnik itp.) oraz miejsc ich magazynowania, wraz z określeniem zabezpieczeń jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko (np. szczelne podłoże, inne zabezpieczenia przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, niekontrolowanym rozprzesfrzenianiem się odpadów itp.), a także określać sposób dalszego postępowania z nimi.
W związku z możliwym wpływem inwestycji na gatunki chronione i ich siedliska stwierdzono potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowej inwestycji procedury oceny oddziaływania na środowisko, w tym sporządzenie raportu zawierającego wyniki i analizy, pozwalające na ocenę stanu lokalnych zasobów cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych, które powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych oraz ustalenia stosowanych działań minimalizujących i kompensujących utratę stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego.
Jednocześnie biorąc pod uwagę charakter i skalę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko Organ zgodnie z art. 68 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ustalił powyższy zakres raportu.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku, ul. Kilińskiego 2 za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski
Otrzymują:
Do wiadomości: