BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ<br>URZĘDU MIASTA I GMINY W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ URZĘDU MIASTA I GMINY W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ

  • Prawo lokalne »
  • Protokoły z Sesji Rady »
  • Kadencja 2010-2014 »
  • Rok 2012 »
  • Protokół XXII/12 »

Protokół Nr XXII/2012

Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

z dnia 18 grudnia 2012 roku

 

 

 

Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono, o godzinie piętnastej. Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy
w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

Otwierając obrady dwudziestej drugiej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 13 radnych, 21 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.

(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).

Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych, że w biurze rady wyłożony był protokół z obrad dwudziestej pierwszej Sesji Rady Miejskiej i spytał czy są uwagi. Zastrzeżeń nie wniesiono w związku, z czym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Rada jednogłośnie 13 głosami – za, przyjęła protokół dwudziestej pierwszej Sesji.

Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie odczytał proponowany porządek obrad,
a następnie zapytał czy są propozycje zmian do porządku obrad.

Burmistrz Miasta i Gminy wniósł wniosek o wprowadzenie do porządku obrad w pkt 4 p-pkt „j” projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Wobec powyższego Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie nad wprowadzeniem projektu uchwały do porządku obrad. Rada 13 głosami – za, wprowadziła zaproponowana zmianę do porządku obrad.

 

do punktu 2

 

Informację o pracy organu wykonawczego i pracy urzędu przedstawił Pan Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza.
/ Informacja w załączeniu do protokółu/

Pytań brak.

 

do punktu 3

 

Sprawozdanie dotyczące budżetu Miasta i Gminy na rok 2013 przedstawił Burmistrz – Ryszard Dobieszewski.

„Działając na podstawie art. 52 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, jako organ wykonawczy przedłożyłem w terminie określonym przepisami prawa organowi stanowiącemu Radzie Miejskiej na ręce Pana Przewodniczącego projekt budżetu na 2013 rok wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami. Celem zaopiniowania projekt budżetu został przedłożony Regionalnej Izbie obrachunkowej we Włocławku. Pod względem merytorycznym, formalnym, rachunkowym i prawnym projekt budżetu nie budzi zastrzeżeń. Projekt budżetu zawiera wszystkie te elementy obligatoryjne, których ustawa o finansach publicznych wymaga, jak również elementy fakultatywne. Jest opracowany w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej po stronie dochodów jak i wydatków. Zakres szczegółowości uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego określa art. 212 ustawy o finansach publicznych. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

- łączna kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,

- łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych,

- kwotę planowanej nadwyżki budżetowej,

- łączną kwotę planowanych przychodów,

- łączną kwotę planowanych rozchodów,

- limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek,

- kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,

- obligatoryjną rezerwę ogólną i celową na realizacje zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,

- wpływy i wydatki związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska,

- wykaz zadań inwestycyjnych,

- szczególne zasady wykonywania budżetu,

- inne postanowienia.

Projekt budżetu uwzględnia podstawowe źródła dochodów własnych oraz kwoty subwencji i dotacje celowe. Subwencje i dotacje celowe zostały ujęte w sposób prawidłowy, w określonych kwotach i zgodnie z ich przeznaczeniem. Kwoty subwencji odpowiadają projektowanym kwotom określonym przez Ministerstwo Finansów. O statecznych wielkościach minister finansów powiadamia
w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na 2013 rok. Udziały w podatku od osób fizycznych przyjęte zostały w wysokości wynikającej
z pisma Ministerstwa Finansów. Wydatki na działania związane z profilaktyka
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych zostały zaplanowane w pełnej wysokości osiąganych wpływów za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Zabezpieczyliśmy dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych. Budżet jest niezrównoważony, z planowana nadwyżką budżetową w wys. 1.255.955 zł
z przeznaczeniem na spłatę zaciągniętych kredytów i pożyczek.
Spłata w 2013 roku kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami wynosić będzie 1.555.955 zł, co stanowi 5,7% planowanych dochodów. Utrzymanie odpowiedniej relacji spłat zobowiązań do dochodów wymagać będzie szczególnej naszej uwagi i dużej ostrożności podczas realizacji budżetu, bowiem nie wykonanie zaplanowanych dochodów może spowodować, że uzyskamy zerowy lub ujemny wskaźnik. Wielkości dochodów i wydatków budżetowych obejmują środki niezbędne na sfinansowanie zadań własnych obligatoryjnych, zdań zleconych i odzwierciedlają nasze zamierzenia. Tak przyjęta struktura dochodów pozwala na prowadzenie gospodarki finansowej w 2013 roku. Do projektu budżetu przedstawiły swoje sugestie, uwagi i opinie komisje rady, które mogły tylko częściowo znaleźć swoje odzwierciedlenie we wprowadzonych do budżetu zmianach ze względu na stan i sytuacje finansową gminy. Dokonuje przeniesienia 50.000 zł z oświetlenia ulicznego z przeznaczeniem na dotacje celowe dla jednostek spoza sektora finansów publicznych to jest dotacje dla klubów sportowych. Stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych przed uchwaleniem budżetu, przedstawię Wysokiej Radzie opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Miasta
i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na 2013 rok oraz opinię o projekcie uchwały
w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy. Kończąc Panie przewodniczący, wysoka Rado, przedstawiony projekt budżetu wraz z autopoprawką na 2013 rok przedkładam do uchwalenia”.

Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił Panią Grażynę Habasińską – Sekretarza Urzędu o zapoznanie radnych z opinią RIO o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej.

W ocenie składu orzekającego opiniowany projekt uchwały budżetowej zawiera obligatoryjne elementy określone w ustawie o finansach publicznych. W ocenie składu niewykonanie budżetu w wielkościach planowanych / głównie dochodów bieżących i dochodów ze sprzedaży majątku / wpłynie negatywnie na kształtowanie relacji wynikającej z art. 242 i art. 243 ustawy. Niespełnienie tych wymogów w 2014 roku i latach następnych skutkować będzie niemożnością uchwalenia budżetu. Skład podkreśla, że wartości budżetu 2013 roku będą uwzględniane przy obliczaniu dla budżetu 2014 roku indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Powyższe przesadza o konieczności rozważenia możliwości ograniczenia zadłużenia i podjęcia skutecznych działań w celu zachowania limitu wynikającego z art. 243, który bezwzględnie zacznie obowiązywać począwszy od 2014 roku.

/Pełna treść wystąpienia burmistrza oraz opinii RIO w załączeniu do niniejszego protokółu /

Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził dyskusję nad projektem budżetu na rok 2013.

Teresa Orbaczewska – radna. Czy ten budżet jest budżetem realnym?

Celina Witkowska – Skarbnik. Niestety muszę powiedzieć, że nie jest to budżet realny. O kwotę 1.400.00 zł mamy zawyżony podatek od nieruchomości z uwagi na to, że nie uzyskalibyśmy wskaźnika. Mamy nie realne dochody i nie realne wydatki. Zaplanowane wydatki po stronie inwestycji są nie realne. Nie możemy również nic powiedzieć, o jeżeli chodzi o wolne środki.

Wanda Hetflajsz – radna. Jest to po prostu fikcja.

Celina Witkowska – Skarbnik. Po prostu chcę, aby rada była tego świadoma.

Kazimierz Janecki – radny. Uważam, że budżet musimy przyjąć i uważam również, że kierownictwo musi znaleźć oszczędności w 2013 roku wysokości, co najmniej 800.000 zł.

Ludomir Bylicki – radny. Każdy ma rację. Są zobowiązania, które Burmistrz musi realizować. Miałem cichą nadzieję, że na wieś coś wróci, ponieważ podniesiony został podatek. Niestety nic nie będzie. Słyszałem, że ma być dodatkowy etat w DCSiT. Szanujmy oszczędności, sytuacja finansowa jest nie wesoła. Przejadamy ten budżet. Taka jest prawda. Zachodzi również pytanie czy rada jest potrzebna.

Wanda Hetflajsz – radna. Wypowiedź radnego jest bardzo słuszna. Przychodzimy tutaj wybrani przez społeczeństwo, a tak naprawdę nic nie możemy zrobić. Przykładem może być przeniesienie 50.000 zł z oświetlenia na sport. Będzie zupełna pomroczność. Tak naprawdę pracujemy w zupełnej fikcji. Dla mnie to jest upokorzenie.

Ewa Tomczyk – radna. Wszystko zostało właściwie powiedziane przez moich poprzedników. Wiemy doskonale jak jest i sądzę, że zawsze jest możliwość wyjścia z najgorszego dołka.

Karol Kwiatkowski – Radny Powiatu Lipnowskiego. Uważam, że opinia radnych nie ma wpływu na nic. Jest to zrzucanie z siebie obowiązku. Słuchając opinii RIO zastanówcie się Państwo, że stanęliście pod ścianą. Byłbym za tym, aby Rada wspólnie stworzyła plan naprawczy. Trzeba poszukać rezerw, a cięcia są nieodwracalne.

Ludomir Bylicki – radny. Proszę powiedzieć w takim razie Panie Radny, na czym miałby polegać ten plan naprawczy. Wszyscy wiemy, że są przepisy, które obligują Pana Burmistrza i tak naprawdę możemy zrobić nie wiele.

Karol Kwiatkowski – radny powiatowy. Analizując to wszystko uważam, że sytuacja jest bardzo trudna. Potrzebna jest męska decyzja.

Stanisław Niekraś – Dyrektor DCSiT. Wyjaśnił kwestię zatrudnienia pracownika podnoszoną wcześniej przez radnego. Ponieważ umowa z PUP lipno wygasła na podstawie, której był wcześniej zatrudniony pracownik zajmujący się utrzymaniem boiska, które pozostało nieobsadzone, a obowiązuje nas 3-letnia gwarancja tego boiska stąd takie były plany zatrudnienia.

Wanda Hetflajsz – radna. Ciągle słyszę o obligowaniu przepisami każdego posunięcia. Zapominamy cały czas o ludziach. U nas cały czas ta „kołderka” jest ciągniona. Słusznie powiedział Pan Radny Powiatowy, że potrzebna jest męska decyzja wreszcie.

Ludomir Bylicki – radny. Lekką ręką przenosimy z jednego działu do drugiego. Czy nie można wykorzystać do wielu prac osoby bezrobotne? Uważam, że nas na to nie stać, aby tworzyć nowe etaty.

Kazimierz Janecki – radny. Podzielam zdanie Pana Radnego Powiatowego. Nie oszukujmy się będzie coraz gorzej. Trzeba pomyśleć o planie naprawczym.

Wioletta Zajączkowska – radna. Od początku kadencji koleżanka Orbaczewska mówi z uporem maniaka wręcz o planie naprawczym zostaje to jednak bez reakcji.

Ludomir Bylicki – radny. Zastanawiam się czy to nie grozi nam konsekwencjami prawnymi, jeżeli głosujemy nad wirtualnym budżetem.

Celina Witkowska – Skarbnik. Jeżeli nie będziemy robić inwestycji to nie będzie wydatków i wówczas nic nam nie grozi.

Teresa Orbaczewska – radna. Ja jednak myślę, że grozi to nam niewykonaniem budżetu.

Celina Witkowska – Skarbnik. Jednak nie będzie zapaści.

Wanda Hetflajsz – radna. Jaki to jest jednak komfort dla ludzi, którzy Czekają na inwestycje potwierdzone tylko na papierze.

Ryszard Dobieszewski – Burmistrz. Myślę, że atmosfera idzie w złym kierunku. Nie mamy wyjścia, ale możemy popracować nad inwestycjami, ponieważ nie wiemy, co jeszcze będzie. Rok 2013 będzie rokiem kryzysowym. Największe wydatki związane są z oświatą. Musimy jednak o te dzieci dbać. Problem jest
z siecią szkół. Powinniśmy zastanowić się przyszłościowo nad jednym gimnazjum. Jest jednak zagrożenie, że dzieci nam „pouciekają” do innych gmin. Obiekty szkolne mamy ładne i zadbane. Wolę ograniczyć oświetlenie, a dać na szkoły. Nie jesteśmy jedyną gminą gdzie jest źle i zgadzam się również z opinią, że trzeba szukać oszczędności.

Ewa Tomczyk – radna. Czy może nam Pan obiecać, że będzie program naprawczy tak abym mogła z czystym sumieniem głosować?

Ryszard Dobieszewski – Burmistrz. Musimy razem usiąść i pomyśleć. Myślę, że rok 2013 nie będzie zły.

 

do punktu 4 p-pkt „a”

 

Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu na 2013 rok i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 10,

Przeciw – 1,

Wstrz. – 2.

Uchwala została podjęta.

 

 

do punktu 4 p-pkt „b”

 

Opinię RIO w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2013-2020 odczytała Pani Grażyna Habasińska – Sekretarz Urzędu.

/ treść opinii w załączeniu do protokółu /

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2013-2020 odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 9,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 4.

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „c”

 

Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2012 omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik.

010 – Rolnictwo i łowiectwo

Likwidacja zadania o nazwie „wymiana hydrantów z podziemnych na naziemne w miejscowościach: Michałkowo, Kamienica, Lenie Wielkie, Wierznica, Zbyszewo, Bachorzewo i przeniesienie 10.000,00 zł na zadanie inwestycyjne o nazwie „Zakup sprężarki do napowietrzania wody na wyposażenie stacji uzdatniania wody w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą”

801 – Oświata i wychowanie

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krojczynie zwraca się z prośbą o wniesienie do budżetu kwoty 767,00 zł pochodzącej z wpłat rodziców uczniów na ich ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków z przeznaczeniem na zakup nagród książkowych dla uczniów.

Dyrektor Przedszkola Samorządowego w Dobrzyniu nad Wisłą zwraca się z prośbą o wniesienie do budżetu kwoty 2.980,00 zł pochodzącej z opłat rodziców za korzystanie z usług przedszkola oraz kwoty 460,00 zł pochodzącej z opłat ubezpieczenia dzieci – z przeznaczeniem na adaptację pomieszczeń na piętrze budynku oraz na brakujące wyposażenie oraz pomoce do zajęć logopedycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Przenosi się 10.000,00 zł z inwestycji: „Opracowanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej na budowę studni głębinowej z włączeniem do stacji uzdatniania wody w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą” ( na tej inwestycji pozostaje 17.000,00 zł), z przeznaczeniem na dwie inwestycje:

  1. Zakup sprężarki do napowietrzania wody na wyposażenie stacji uzdatniania wody w miejscowości Chalin – 5.000,00 zł

  2. Zakup sprężarki do napowietrzania wody na wyposażenie stacji uzdatniania wody miejscowości Grochowalsk – 5.000,00 zł

Pozostałe przeniesienia między paragrafami spowodowane są zwiększeniem wydatków w trakcie realizacji budżetu.

Wobec braku pytań przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 13,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0.

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 –p-pkt „d”

 

Projekt uchwały w sprawie określenia zasad polityki czynszowej omówił pan Jacek Nowakowski – insp. ds. gosp. mieszkaniowej.

Z uwagi na upływ czasu / obecna polityka czynszowa uregulowana jest uchwałą z 2005 r. / oraz poprawiające się / w efekcie przeprowadzonych modernizacji / warunki zamieszkiwania w lokalach komunalnych zmuszają do urealnienia obecnego stanu rzeczy.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 13,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0.

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „e”

 

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przeciwdziałania Narkomanii na rok 2013 omówiła Pani Krystyna Pawłowska.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowi

Podstawę do praktycznej realizacji zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 ze zm. ) oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.Nr 179, poz. 1485 ze zmianami) na terenie Gminy.

Występowanie problemów alkoholowych oraz problemów dotyczących narkomanii w środowisku, stwarza poważne zagrożenie dla kondycji zdrowotnej i moralnej społeczeństwa oraz niesie z sobą ogromne skutki społeczne i ekonomiczne. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom wymaga systematycznej i właściwie zorganizowanej działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Podejmowanie tych działań jest ustawowym zadaniem własnym gminy.

Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, iż większość

kompetencji i zadań jest zlokalizowanych na poziomie samorządu gminy, która na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskała kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych a na mocy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, kompetencji do przeciwdziałania narkomanii w społeczności lokalnej. To właśnie gmina ma przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności, aby zapobiegać i minimalizować skutki alkoholizmu i narkomanii. Po kilku latach funkcjonowania znowelizowanej ustawy i realizowania kolejnych programów profilaktyki nadszedł czas na zmiany ku lepszym rozwiązaniom, rozwiązaniom bardziej skutecznym. Obecnie nie zastanawiamy się już, czy warto pomagać, osobom, rodzinom z problemem alkoholowym a szczególnie dzieciom z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową, ale jak to się zrobić szybciej, skuteczniej, efektywniej. Pomagać to znaczy minimalizować skutki alkoholizmu, narkomanii, nikotynizmu, ale pomagać to przede wszystkim zapobiegać, czyli edukować, uświadamiać, wskazywać alternatywne sposoby spędzania wolnego czasu, radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, konfliktowymi, jak skutecznie bez używek rozładować napięcie i rodzącą się agresję.

Pomaga to również wspierać młodych ludzi w kształtowaniu prawidłowych postaw osobowościowych, aby nie było potrzebne „podpieranie się ” substancjami uzależniającymi. Uczyć umiejętności mówienia „nie”
w sytuacjach, gdy młody człowiek jest poddany presji otoczenia.

Alkoholizm, narkomania czy nikotynizm to choroba, która rozwija się latami,

niepostrzeżenie. Skutki uzależnień nie ograniczają się jedynie do ograniczeń fizycznych czy psychicznej degradacji samego alkoholika, one dotykają wszystkich osób, które żyją, pracują czy przyjaźnią się z uzależnionym.

Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 13,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0.

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „f”

 

Projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy omówiła Pani Zofia Jóźwiak.

Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391) w art. 6k ust. 1 pkt 1 nakłada na radę gminy obowiązek wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Natomiast art. 6j ust. 1 ustawy określa sposób naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy. Opłata ta stanowi iloczyn stawki opłaty oraz:

1) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo

2) ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo

3) powierzchni lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 6j ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy może uchwalić jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gmina zobowiązana jest do przyjęcia jednej, z proponowanych czterech, metody naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uzależnienie opłaty za zagospodarowanie odpadów od ilości mieszkańców na terenie nieruchomości nie jest idealne i wymaga największego wysiłku przy tworzeniu bazy danych właścicieli nieruchomości i weryfikacji złożonych deklaracji, jednak daje gwarancję najbardziej obiektywnego, mierzalnego i weryfikowalnego obciążania mieszkańców opłatą za zagospodarowanie odpadów. Mimo to są trzy zagrożenia przy tej metodzie: planowane zmiany w przepisach meldunkowych (zniesienie obowiązku meldunkowego), mało rzetelne deklaracje mieszkańców (część mieszkańców może zaniżać faktyczną liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość, aby obniżyć odprowadzanie opłat) oraz nie informowanie w terminie urzędu o zmianie ilości osób zamieszkujących nieruchomość. Plusem jednak w tej formule jest to, że każda osoba zapłaciłaby za wytworzone prze siebie odpady.

Niewątpliwą zaletą rozwiązania przyjmującego za podstawę naliczania powierzchnię lokalu jest łatwość w weryfikacji deklarowanych danych na podstawie np. deklaracji podatkowych. Jednak ustalenie sprawiedliwej zależności między powierzchnią, a ilością powstałych na niej odpadów jest prawie niemożliwe. W lokalu o powierzchni 100 m2 może mieszkać zarówno pięć osób, jak i jedna osoba. Naliczanie jednakowej opłaty od powierzchni mieszkania nie będzie, więc sprawiedliwe, chociaż łatwe do ustalenia
i niezmienne, nie wymagałoby składania deklaracji korygujących, w przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących lokal.

Przyjmując kryterium ilości zużytej wody w tym wariancie kluczową sprawą jest sposób przeliczenia zużytej wody na wytworzone odpady komunalne. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że na terenie wiejskim w gospodarstwach rolnych, w których prowadzona jest hodowla zwierząt oraz w gospodarstwach nastawionych na intensywne uprawy warzywniczo-sadownicze zużycie wody do tych celów jest wysokie. Nie ma oddzielnego opomiarowania wody zużytej na cele inne niż bytowe. To samo dotyczy nieruchomości nierolniczych zarówno
w mieście jak i na wsi posiadających ogródki przydomowe, które są podlewane wodą objętą pomiarem łącznie z wodą bytową.

Kolejną metodą jest naliczanie opłaty od gospodarstwa domowego, ale w Polsce nie zostało ono wyraźnie zdefiniowane. Ponadto takie rozwiązanie stanowi ryzyko uznania za społecznie niesprawiedliwe (trudno porównywać ilość śmieci „produkowaną” przez kilkuosobową rodzinę z ilością generowaną przez jednoosobowe gospodarstwo, a opłata w obu przypadkach byłaby stała).

Reasumując, stwierdzić należy, że w przyjętym systemie nie da się przyjąć jednej sprawiedliwej i rzetelnej metody, która wszystkich będzie satysfakcjonować.

Analizując wszystkie wady i zalety poszczególnych metod Rada Miejska w Dobrzyniu nad Wisłą wybiera jedną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami określoną w art. 6j ust. 2 w/w ustawy, tj. od gospodarstwa domowego.

Najważniejsze argumenty przemawiające za ustaleniem tejże metody są następujące:

-najniższe koszty obsługi administracyjnej systemu, a zatem i całego nowego systemu,

-prostota i przejrzystość dla mieszkańców,

-krótsze postępowanie przy weryfikacji deklaracji i gromadzeniu materiału dowodowego,

-jest to dotychczas stosowana metoda w przypadku nieruchomości jednorodzinnych (praktyczne potwierdzenie jej funkcjonowania),

- stabilność stawki opłaty – jedna wysokość opłaty dla wszystkich gospodarstw,

-ciągłość sposobu odbierania odpadów, (ponieważ w dotychczasowym systemie przedsiębiorstwo odbierające odpady w zabudowie jednorodzinnej odbiera odpady w systemie od gospodarstwa domowego (bez określania liczby mieszkańców),

-stałość naliczenia opłat (bez względu na liczbę mieszkańców, np. urodzenia, zgony, zmiany miejsca zamieszkania, zużycie wody).

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi naliczana będzie, jako iloczyn liczby gospodarstw domowych na danej nieruchomości oraz stawki tej opłaty. W celu ustalenia stawki założono, że w każdym lokalu mieszkalnym oraz w każdym budynku mieszkalnym prowadzone jest minimum jedno gospodarstwo domowe.

Ustawodawca w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie określił definicji gospodarstwa domowego, w związku, z czym na potrzeby stosowania tejże definicji w celu naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przedkładanej uchwale zamieszczono zapis, iż przez gospodarstwo domowe należy rozumieć wszystkie osoby spokrewnione lub niespokrewnione zamieszkałe w danym mieszkaniu, utrzymujące się lub nieutrzymujące się wspólnie(zgodnie z art. 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań - Dz. U. 2010 Nr 47 poz. 277).·Przy ustalaniu stawki opłaty wzięto pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących na terenie gminy, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych, koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (tj. odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, tworzenia i utrzymania mobilnych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, obsługi administracyjnej systemu) w oparciu o dostępne dane i wykonane prognozy wymienionych wielkości. Stanowi o tym art. 6k ust. 2 w powiązaniu z art. 6r ust. 2 ww. ustawy.

Na terenie gminy nie występują nieruchomości, w których właściciele wytwarzają odpady nieregularnie bądź odpady powstają sezonowo.

Następnie ustalono całkowite koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Stawkę opłaty ustalono na podstawie własnej kalkulacji przeprowadzonej przez referat. Jednocześnie zgodnie z wolą ustawodawcy określono niższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny.

Zastosowanie niższych stawek stanowi istotną zachętę dla mieszkańców do selektywnego gromadzenia odpadów. Wymieniona ustawa nakłada na gminy obowiązek osiągnięcia do 31 grudnia 2020 r. odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia m.in. następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Zastosowanie niższych stawek w efekcie powinno pozwolić gminie na szybszą realizację tego celu.

W związku z powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.

Teresa Orbaczewska – radna. Mamy stawkę 30 zł selektywne, z jaką częstotliwością wywozu. Ile zapłacę, jeżeli będę chciała wywieźć odpady dwa razy w miesiącu?

Zofia Jóźwiak – w regulaminie jest zapis, ze odbiór dla zabudowy jednorodzinnej będzie następował 1x w miesiącu i stawka jest wyliczona na taka częstotliwość.

Wanda Hetflajsz – radna. Dla mnie to wszystko jest mało czytelne.

Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 11,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 2

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „g”

 

Projekt uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi omówiła Pani Zofia Jóźwiak.

W wyniku zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. podjętych 1 lipca 2011 r. gminy mają obowiązek objąć wszystkich właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. W celu wywiązania się
z nowych obowiązków Rada Miejska w Dobrzyniu nad Wisłą powinna przyjąć uchwałę w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała przewiduje, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą uiszczane miesięcznie do 10 dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy. Taki tryb uiszczania opłat został przyjęty z uwzględnieniem możliwości finansowych mieszkańców gminy oraz w celu zapewnienia płynności budżetu gminy. Z opłat będą regulowane należności za usługę odbioru i zagospodarowania odpadów przez podmiot wybrany przez gminę w drodze przetargu.

Gmina rozpocznie świadczenie usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości od 1 lipca 2013 roku, dlatego też pierwszy termin uiszczenia przez nich opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie do 10 sierpnia 2013r.

Stawki opłaty oraz sposób jej naliczania określone zostaną w odrębnej uchwale tj. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości.

Natomiast wzór deklaracji, na podstawie, którego opłata będzie naliczana, zostanie podany w uchwale w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zebranymi na terenie nieruchomości.

Uchwała w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi akt prawa miejscowego i jest podstawą prowadzenia dalszych działań mających na celu wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Gminie Dobrzyń nad Wisłą.

 

Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 13,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „h”

 

Projekt uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela omówiła Pani Zofia Jóźwiak.

W związku ze zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
z dnia 13 września 1996 r. rada gminy ma obowiązek w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego określić wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W deklaracji właściciel nieruchomości podaje dane identyfikacyjne, dokładny adres nieruchomości, z której mają zostać odebrane odpady komunalne oraz liczbę gospodarstw domowych prowadzonych na nieruchomości. Następnie deklaruje rodzaj odbieranych odpadów: selektywnie gromadzone albo nie selektywnie (zmieszane odpady komunalne). W kolejnej rubryce następuje obliczenie opłaty za gospodarowanie odpadami, stanowiącej iloczyn stawki za wybrany sposób gromadzenia odpadów i liczby gospodarstw domowych prowadzonych na nieruchomości. Deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Informacja została umieszczona na druku deklaracji.

Pierwszą deklarację właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć
w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.

Ponadto właściciele nieruchomości są obowiązani złożyć do burmistrza deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Stawka opłaty oraz sposób jej naliczania zostaną podane w odrębnej uchwale rady gminy.

Podjęcie uchwały jest uzasadnione.

Wobec braku pytań przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 13.

Wyniki głosowania:

Za – 12,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 1

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „i”

 

Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi omówiła pani Zofia Jóźwiak.

Ustawodawca w art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i po-rządku w gminach zobowiązał radę gminy do określenia, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała ta określa ilość odpadów komunalnych odbieranych przez gminę od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji odpadów komunalnych oraz sposób funkcjonowania mobilnych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
i zagospodarowanie tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest bezpośrednio powiązana z uchwałami w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzoru deklaracji oraz terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty. Wszystkie te uchwały tworzą podstawę do wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Dobrzyń nad Wisłą.

Następnie Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

 

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 12.

Wyniki głosowania:

Za – 12,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 4 p-pkt „j”

 

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości
i porządku na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą omówiła pani Zofia Jóźwiak.

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 152, poz. 897) regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych regulaminów, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Powyższa ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., zatem termin uchwalenia przez Radę Miejską w Dobrzyniu nad Wisłą nowego regulaminu upływa w dniu 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391), rada gminy uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

Projekt regulaminu został przekazany do zaopiniowania Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Lipnie, który pismem z dnia 11.12.2012r. zaopiniował go pozytywnie z uwagami.

Regulamin ma na celu dostosowanie jego zapisów i wymogów do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto wprowadza nowe zasady zbierania i odbierania odpadów komunalnych, co stanowi kolejny krok we wdrażaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Znowelizowana ustawa wymaga także, aby rada gminy wskazała w regulaminie inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami. W wykonaniu tego postanowienia wymagania określono w § 15 Regulaminu. W Planie Gospodarki Odpadami Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2012-2017 z perspektywą na lata 2018-2023 nie określono innych, szczególnych wymagań w stosunku do mieszkańców gminy, poza określonymi w Regulaminie.

Z powyższych względów przyjęcie Regulaminu w przedstawionym projekcie jest uzasadnione.

Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.

Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 12.

Wyniki głosowania:

Za – 12,

Przeciw – 0,

Wstrz. – 0

Uchwala została podjęta.

 

do punktu 5

 

 

Wniosków nie złożono.

 

do punktu 6


Zapytań i wniosków brak.

 

do punktu 7

 

Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady dwudziestej drugiej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady dwudziestej drugiej Sesji Rady Miejskiej.

 


Protokółowała:

Renata Kwiatkowska

 

Przewodniczący Rady Miejskiej :

Henryk Domeradzki

fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-05-10 00:02:50
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net