BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ<br>URZĘDU MIASTA I GMINY W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ URZĘDU MIASTA I GMINY W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ

  • Dostęp do informacji o środowisku »

Dostęp do informacji o środowisku

Decyzja OŚiGW.6220.1.17.2023

Dobrzyń nad Wisłą, dnia 21.02.2024 r.

Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą

OŚiGW.6220.1.17.2023

DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85 i art.86 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2023, poz. 1094, 1113, 1501, 1506, 1688, 1719, 1890, 1906, 2029), zwana dalej ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz.1839 ) a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 775) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.01.2023 r., który złożyła PRIME PV ASSETS SP Z O.O. ul. Marynarki Polskiej 163 , 80-868 Gdańsk– adres do korespondencji PRIME PV ASSETS SP Z O.O. ul. Bojkowska 37P 44-100 Gliwice (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 20.01.2023r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia: "Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania" powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko

ORZEKAM

  1. Określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia pn.: "Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania"
    1. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia podjąć następujące działania:
      1. Prace budowlane rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu gatunków dziko występujących zwierząt, przypadającym w terminie od I marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie po potwierdzeniu maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu przez specjalistę przyrodnika braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt na terenie inwestycji.
      2. Bezpośrednio przed rozpoczęciem prac przeprowadzić kontrolę występowania gatunków chronionych (np. winniczka Helix pomatia) na terenie zadania. Stwierdzone osobniki odłowić oraz przenieść w bezpieczne miejsce, poza obszarem planowanego prowadzenia prac
      3. Każdorazowo, przed podjęciem prac w obrębie wykopów, dokonać kontroli obecności zwierząt w ich obrębie. W przypadku obecności fauny, zwierzę lub zwierzęta odłowić, a następnie przenieść poza obszar robót, do siedliska zapewniającego możliwość dalszej wędrówki.
      4. Po wykonaniu prac montażowych, teren przedsięwzięcia zagospodarować jako biologicznie czynny, np. poprzez pozostawienie do naturalnej sukcesji, obsianie rodzimymi gatunkami traw lub użytkowanie rolnicze.
      5. W celu minimalizacji i ograniczenia oddziaływań związanych z emisją hałasu, wibracji i zanieczyszczeń do powietrza, prace realizacyjne prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6:00-22:00.
      6. Odpady z podgrupy 16 02 wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także wymianą paneli przekazywać niezwłocznie specjalistycznym firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
      7. W celu zabezpieczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, podczas realizacji zamierzenia, używać wyłącznie sprawnego sprzętu i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii oraz zapewnić dostępność sorbentów. W przypadku wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt lub zużyty sorbent zebrać i przekazać uprawnionym odbiorcom odpadów.
      8. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod każdym transformatorem wykonać szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującą się w transformatorze.
      9. Nie wprowadzać oświetlenia stałego farmy fotowoltaicznej. Dopuszcza się zastosowanie oświetlenia włączanego tylko w przypadku detekcji ruchu, z wykorzystaniem źródła światła o niskiej emisji promieniowania UV (np. LED) oraz lampami skierowanymi w dół.
      10. W celu umożliwienia przemieszczania się małych zwierząt, w tym płazów przez teren farmy, zastosować ogrodzenie z pozostawieniem minimum 10 cm wolnej przestrzeni od poziomu gruntu.
      11. Nie usuwać zadrzewień w ramach realizacji przedsięwzięcia.
      12. Zadrzewienia pozostające w zasięgu prac zabezpieczyć na czas prowadzenia robót przed przypadkowym uszkodzeniem, np. poprzez:
        1. odeskowanie pni drzew, wygrodzenie obszaru występowania krzewów,
        2. zastosowanie mat ograniczających transpirację oraz prowadzenie wykopów w ich sąsiedztwie krótkimi odcinkami, ograniczając czas otwarcia wykopów, w celu ochrony bryły korzeniowej przed przesuszeniem,
        3. prowadzenie prac w bezpośrednim sąsiedztwie systemów korzeniowych drzew i krzewów w sposób ręczny, o ile pozwala na to technologia prac. Powstałe ewentualne uszkodzenia mechaniczne pni i korzeni zabezpieczyć preparatem grzybobójczym,
        4. wyznaczenie zaplecza budowy lub miejsca postoju maszyn i składowania materiałów poza zasięgiem rzutu koron drzew.
      13. Wykaszanie roślinności na terenie farmy prowadzić poza okresem od 1 kwietnia do 31 lipca, rozpoczynając od centrum farmy w kierunku jej brzegów, celem zminimalizowania zagrożenia śmiertelności dla małych zwierząt, w tym ptaków.
      14. W celu wyeliminowania możliwości powstawania zjawiska oślepiania ptaków w locie, zastosować antyrefleksyjne powłoki pokrywające panele fotowoltaiczne.
    2. W dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji wymienionych w art. 72 ust. I uouioś uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
      1. Wyłączyć z zajęcia i przekształcenia, w tym ogrodzenia, strefę o szerokości minimum 6 m od krawędzi zadrzewień zlokalizowanych przy zachodniej i południowej granicy działki inwestycyjnej.
      2. Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach budynków farmy zabezpieczyć przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. zasłonić siatką o oczkach o średnicy maksymalnie 1 cm.
      3. Budynki wykonać lub pomalować w kolorystyce neutralnej, np. odcieniach szarości, brązu i/lub zieleni, aby ograniczyć ich widoczność w krajobrazie.
    3. Obowiązek unikania, zapobiegania, ograniczania odziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym:
      1. Do czyszczenia paneli stosować czystą wodę bez dodatku sztucznych detergentów.
      2. Nie stosować środków ochrony roślin (herbicydy, pestycydy) oraz nawozów sztucznych na terenie przedmiotowej farmy.
    4. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie należy przeprowadzać oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.

  2. Wskazuję na konieczność wykonania warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz realizację działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś, z uwzględnieniem następujących elementów:
    1. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić w sposób niezagrażający środowisku gruntowo — wodnemu m.in. poprzez użycie sprzętu będącego w dobrym stanie technicznym, odpowiednią organizację prac budowlanych, magazynowanie materiałów i surowców niezbędnych do prowadzenia robót w sposób bezpieczny dla środowiska wodno — gruntowego;
    2. Teren inwestycji wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw;
    3. W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego rekultywacji;
    4. W przypadku kolizji z urządzeniami melioracyjnymi występującymi poza ewidencją PGW Wody Polskie, należy uzgodnić warunki przebudowy z właścicielem gruntu lub sąsiadującym użytkownikiem terenu;
    5. Na etapie realizacji ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych, zbiorniki systematycznie opróżniać przez uprawnione podmioty;
    6. Czyszczenie paneli fotowoltaicznych wykonywać bez chemicznych środków czyszczących;
    7. na etapie realizacji niezanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu zaplecza budowy odprowadzać do gruntu; odprowadzanie ww. wód prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód znajdujących się na gruncie;
    8. Prace ziemne związane z montażem paneli fotowoltaicznych (wbijaniem profili w grunt) oraz układaniem okablowania prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych;
    9. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych należy zastosować szczelne misy olejowe będące w stanie zmagazynować 110% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego;
    10. Odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.

  3. Ponadto należy uwzględnić poniższe warunki:
    1. Przy realizacji przedsięwzięcia oraz w czasie eksploatacji obiektu zastosować rozwiązania techniczne i technologiczne ograniczające lub eliminujące występowanie czynników szkodliwych i uciążliwych.
    2. Ograniczyć możliwość negatywnego wpływu na wody powierzchniowe i podziemne.
    3. Zapewnić zgodny z wymogami ochrony środowiska sposób postępowania.
    4. Wszystkie prace realizacyjne prowadzić wyłącznie w porze dziennej (tj. 6.00-22.00).
    5. Zaplecze budowy zlokalizować na terenie oddalonym od terenów chronionych akustycznie. 

Uzasadnienie

W dniu 20.01.2023r z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpiła Pani Joanna Kołodziej- Bussek reprezentująca firmę PRIME PV ASSETS SP Z O.O. ul. Marynarki Polskiej 163 , 80-868 Gdańsk na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania" powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie.
Przedsięwzięcie to wpisuje się w treść § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 9 ustawy ooś. Informacja o wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania powyższej decyzji z dnia 8.02.2023r, nr OŚiGW.6220.1.1.2023 zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku dostępnego na stronie internetowej BIP Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą ,Sołectwa Chalin, oraz Sołectwa Trzcianka Gmina Tłuchowo.

Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się z prośbą do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Gminy Tłuchowo wydanie opinii w sprawie złożonego wniosku przez inwestora.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4901.21.2023.AB z dnia 15.02.2023 r. wezwał do uzupełnienia braków formalnych. Natomiast Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.132.2023.PS1 z dnia 22.02.2023r. wydała postanowienie w którym wskazała na konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr NNZ.9022.3.2.2023 l.dz.848 z dnia 24.02.2023r. wydał opinię że dla powyższego przedsięwzięcia niema potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.1.5.2023 z dnia 24.02.2023r przesłał braki formalne do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku. W odpowiedzi Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4901.21.2023.AB z dnia 6.03.2023r. wyraził opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Ponadto Gmina Tłuchowo nie wyraziła opinii w tej sprawie.
Po dokonaniu szczegółowej analizy treści złożonych dokumentów, uzyskanych opinii upoważnionych organów (RDOŚ w Bydgoszczy, PPIS w Lipnie, PGW Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Gminy Tłuchowo) oraz kierując się uwarunkowaniami wynikającymi z art. 63 uouioś organ wydał Postanowienie nr OŚiGW.6220.1.6.2023 z dnia 6.04.2023 r. o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisku i Postanowienie nr OŚiGW.6220.1.7.2023 z dnia 6.04.2023 r. wydając również obwieszczenie w wydaniu tych postanowień nr OŚiGW.6220.1.8.2023 z dnia 6.04.2023 r.
Wnioskodawca pismem nr P/VA/1002/2023 z dnia 12.09.2023 r. przesłanym 15.09.2023 r. dostarczył Raport oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: "Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania" po czym organ Postanowienie nr OŚiGW.6220.1.9.2023 z dnia 25.09.2023 r. odwiesił postępowanie informując o tego Obwieszczeniem nr OŚiGW.6220.1.10.2023 z dnia 25.09 .2023 r.
Następnie organ przesłał do RDOŚ w Bydgoszczy, PPIS w Lipnie, PGW Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku oraz Gminy Tłuchowo wykonany raport z prośbą o wyrażenie opinii.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.238.2023.PS1 z dnia 28.09.2023 r. wezwała do usunięcia braków wniosku.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr NNZ.9022.3.18.2023 l.dz.4117z dnia 5.10.2023r. po otrzymaniu raportu nie wniósł uwag do wydanej opinii. Podobną opinię wyraziło Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4900.16.2023.AB z dn2.10.2023 r.
Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.1.12.2023 z dnia 13.10.2023 r. przesłał do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy odpowiedz na w/w wezwanie.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4221.238.2023.PS1.2 z dnia 16.10.2023r. wezwała Wnioskodawcę do usunięcia kolejnych braków i wyjaśnień.
Wnioskodawca pismem nr P/VA/1151/2023 z dnia 31.10.2023 r. przesłanym 3.11.2023 r. przesłał odpowiedz na wezwanie RDOŚ , które Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.1.14.2023 z dnia 16.11.2023 r. przesłał do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4221.238.2023.PS1.4 z dnia 8.12.2023 r. przesłał Postanowienie nr WOO.4221.238.2023.PS1.3 z dnia 8.12.2023 r. uzgadniające realizację w/w przedsięwzięcia z prośbą o przesłanie tego postanowienia stronom postępowania co uczynił Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.1.15.2023 z dnia 12.12.2023 r.
W dniu 17.01.2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zawiadomił strony postępowania pismem nr OŚiGW.6220.1.16.2023 o zakończeniu postępowania i możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami w sprawie. W wyznaczonym czasie nie wpłynęła żadna uwaga w sprawie prowadzonego postępowania.
Teren przeznaczony pod instalację nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ocenie organu brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Inwestorem zamierzenia jest firma PRIME PV ASSETS Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, reprezentowana przez Pełnomocnika, Panią Joannę Kołodziej-Bussek. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko został sporządzony we wrześniu 2023 r., uzupełniony w dniach: 2 i 9 listopada 2023 r., przez zespół autorów pod kierownictwem Pani Joanny Kołodziej-Bussek.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku dokumentacją, w tym raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w S 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, tj.: "zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a". Powierzchnia planowanej farmy fotowoltaicznej będzie wynosiła do około 8,2 ha.
Przedmiotem planowanej inwestycji jest wykonanie instalacji zespołu fotoogniw o mocy do 8 MW na działce ewid. nr 11/18 obręb Chalin, gmina Dobrzyń nad Wisłą, użytkowanej w większości jako pole uprawne. Instalacja zostanie zrealizowana wyłącznie w otoczeniu terenów o charakterze rolniczym, o małej gęstości zaludnienia. Na farmę fotowoltaiczną składać się będą następujące elementy:
moduły fotowoltaiczne, inwertery (falowniki), linie kablowe energetyczno-światłowodowe, infrastruktura naziemna i podziemna, przyłącze elektroenergetyczne, stacje transformatorowe, magazyny energii, inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw.
Dopuszcza się realizację przedsięwzięcia w podziale na etapy. Farma zrealizowana zostanie w postaci jednej instalacji o mocy do 8 MW lub kilku mniejszych elektrowni o łącznej mocy do 8 MW.
Zgodnie z dokumentacją oraz ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi (np. mapy znajdującej się na stronie https://WNw.geoportal.gov.pl/), najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w odległości około 450 m od ogrodzenia planowanego przedsięwzięcia, na działce nr 11/7 obręb Chalin.
Eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana będzie głównie z zapotrzebowaniem na wodę (do mycia paneli) i energię elektryczną na potrzeby własne instalacji fotowoltaicznej.
Przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładu o zwiększonym, bądź dużym ryzyku pojawienia się awarii przemysłowej, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138). Zamierzenie nie niesie za sobą ryzyka wystąpienia poważnej katastrofy naturalnej.
Na terenie projektowanego zamierzenia nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Na omawianym terenie nie występują strefy ochronne ujęć wody. Charakteryzowana nieruchomość znajduje się częściowo w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 Subniecka warszawska oraz poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300 t. j.).
Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonym europejskimi kodem PLGW200048, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, stan ilościowy i chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Inwestycja znajduje się w dwóch obszarach jednolitych części wód powierzchniowych oznaczonych europejskimi kodami: PLRW200010275969 - Wierzniczka, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status naturalnej części wód, której stan ogólny oceniono jako zły (stan ekologiczny: umiarkowany, stan chemiczny: brak danych). Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania umiarkowanego stanu ekologicznego (złagodzone wskaźniki: [przewodność elektrolityczna właściwa w 200C, MMI]; pozostałe wskaźniki - II klasa jakości); zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz osiągniecia dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych.
PLLW20020 - Chalińskie, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status naturalnej części wód której stan ogólny oceniono jako zły (stan ekologiczny: umiarkowany, stan chemiczny: poniżej dobrego). Rozpatrywana jednolita część wód
powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych.
Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w raporcie, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Na etapie realizacji analizowanego zadania, potencjalnym zagrożeniem dla jakości wód jest ryzyko zanieczyszczenia substancjami ropopochodnymi, pochodzącymi z awaryjnych wycieków paliw z maszyn, pojazdów wykorzystywanych podczas montażu farmy.
Aby ograniczyć negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko gruntowowodne w trakcie realizacji inwestycji, prace budowlane będą prowadzone w oparciu o sprzęt sprawny technicznie, posiadający aktualne przeglądy techniczne, bez wycieków paliwa. W przypadku wystąpienia ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych na terenie przedsięwzięcia, miejsce wycieku należy zabezpieczyć, np. poprzez zastosowanie sorbentów, a następnie wezwać odpowiednie służby do usunięcia skutków awarii.
Podczas realizacji zadania, ścieki socjalno-bytowe gromadzone będą w przenośnych bezodpływowych zbiornikach systematycznie opróżnianych przez specjalistyczną firmę.
Planowana farma fotowoltaiczna, z wjątkiem konieczności usunięcia awarii, wkonywania okresowych przeglądów, konserwacji i czyszczenia, nie wymaga stałej obsługi.
Na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku zastosowania na terenie farmy transformatorów olejowych, w celu uniknięcia przedostania się oleju do środowiska gruntowowodnego na skutek awarii, pod transformatorami znajdować się będą szczelne misy olejowe, które są w stanie zmagazynować całą zawartość oleju w transformatorze.
Z uwagi na bezobsługowy charakter zamierzenia w ramach jego eksploatacji nie przewiduje się pobierania wody i odprowadzania ścieków. Woda wykorzystywana będzie jedynie do czyszczenia powierzchni paneli.
Proces mycia paneli fotowoltaicznych należy realizować przy użyciu wody czystej, bez dodatku czyszczących środków chemicznych. Zużyta do mycia paneli woda trafi następnie bezpośrednio do gruntu, w związku z czym nie będą powstawały ścieki.
Wody opadowe i roztopowe z powierzchni ogniw będą w naturalny sposób spływały do gruntu. Na podstawie przeprowadzonej analizy zgromadzonej dokumentacji, biorąc pod uwagę charakter zamierzenia, nie przewiduje się wpływu inwestycji na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby.
Na etapie realizacji zadania będą wytwarzane odpady typowe dla prac budowlanych, a także odpady opakowaniowe oraz komunalne. Będą to głównie odpady powstające podczas prowadzenia prac przygotowawczych, budowlanych i montażowych.
Wszystkie odpady będą czasowo gromadzone w odpowiednich pojemnikach, do momentu odbioru przez uprawnioną firmę. Wykonawca robót jest zobowiązany do prowadzenia prawidłowej gospodarki z powstającymi odpadami zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.) oraz szczegółowymi aktami wykonawczymi.
Postępowanie z wytworzonymi odpadami powinno być zgodne z podstawowymi zasadami gospodarowania nimi, tj. hierarchią sposobów postępowania z odpadami zawartą w art. 17 ww. ustawy dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych.
Odpady z podgrupy 16 02, wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także wymianą paneli należy niezwłocznie przekazywać specjalistycznym firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów. Powyższe oddziaływania będą miały charakter przejściowy oraz odwracalny. W celu zminimalizowania uciążliwości związanych z etapem realizacji przedsięwzięcia, prace ziemne powinny być prowadzone wyłącznie w godzinach dziennych (6:00-22:00).
Eksploatacja projektowanej instalacji fotowoltaicznej nie spowoduje znaczącej emisji hałasu do środowiska. Elektrownie fotowoltaiczne należą do przedsięwzięć o małym oddziaływaniu akustycznym na środowisko.
W związku z eksploatacją instalacji fotowoltaicznej nie zachodzi emisja zanieczyszczeń do powietrza z niewielkiej ich ilości związanych z ruchem pojazdów zapewniających właściwe utrzymanie farmy.
Z przeprowadzonej analizy oddziaływania inwestycji w zakresie generowania pola elektromagnetycznego wynika, iż przedmiotowe zamierzenie nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska w tym zakresie. W raporcie podano, że elementy farmy fotowoltaicznej charakteryzują się nieznacznym polem magnetycznym, którego oddziaływanie jest pomijalnie małe.
Na etapie analizowania zamierzenia, przy określaniu negatywnych oddziaływań, uwzględniono wzajemne powiązania poszczególnych elementów środowiska oraz interakcje pośrednie wynikające z tych powiązań. Analiza oddziaływania na środowisko objęła więc efekty skumulowane, związane z potencjalną degradacją kilku elementów środowiska. Biorąc pod uwagę powyższe, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy przeanalizował ryzyko wystąpienia efektu skumulowanego oddziaływania dla niniejszego przedsięwzięcia. Z uwagi na charakter inwestycji, nie będzie mieć miejsca znaczące oddziaływanie skumulowane.
Inwestor rozważał wariant alternatywny, polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej o tych samych parametrach oraz w tej samej lokalizacji, ale różniący się od inwestorskiego technologią posadowienia paneli. W ramach tej technologii, montaż konstrukcji polegał będzie na trwałym zakotwieniu słupa stalowego fundamencie żelbetowym, wykonywanym „na mokro” w miejscu wbudowania.
Taki system pozwala na zmniejszenie ilości konstrukcji stalowej, uniknięcie hałasu przy wbijaniu stelażu w ziemię za pomocą kafara, ale jednocześnie zwiększa ingerencję w środowisko.
Gabaryt fundamentu spowoduje bowiem zmniejszenie powierzchni czynnej biologicznie, co może wpłynąć na zmniejszenie zdolności retencyjnych działki, większe przekształcenie pokrywy glebowej i mniejszą bioróżnorodność pod panelami. Mając na względzie powyższe, wariant alternatywny został odrzucony przez Inwestora, a przyjęty do realizacji został uznany za najkorzystniejszy dla środowiska.
Realizacja przedsięwzięcia przy przyjętym rozwiązaniu i lokalizacji instalacji fotowoltaicznej nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych.
Zamierzenie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
Drzewa i krzewy położone w otoczeniu instalacji zostaną zabezpieczone przed uszkodzeniami, na etapie realizacji zamierzenia w przypadku stwierdzenia zagrożenia ich uszkodzenia w wyniku prowadzonych prac. Teren zadania po jego zrealizowaniu zostanie zagospodarowany jako biologicznie czynny.
Realizacja przedsięwzięcia przy przyjętym rozwiązaniu i lokalizacji instalacji fotowoltaicznej nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych.
Teren ten stanowi potencjalne siedlisko lęgowe gatunków ptaków związanych z otwartymi użytkami rolnymi, w tym np. skowronka. Dla wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów ptaków na obszarze instalacji fotowoltaicznej, wykaszanie terenu prowadzić rozpoczynając od centrum farmy w kierunku jej brzegów.
Wyłączenie z zajęcia i przekształcenia (w tym ogrodzenia) strefy o szerokości minimum 6 m ma na celu ochronę istniejącego drzewostanu oraz umożliwienie migracji średnich i dużych zwierząt wzdłuż potencjalnych korytarzy ekologicznych.
Ponadto, w celu wyeliminowania ryzyka zabijania małych zwierząt, wskazano na konieczność kontrolowania wykopów każdorazowo przed podjęciem prac w ich obrębie.
Celem zminimalizowania potencjalnych zagrożeń względem zwierząt przewidziano zastosowanie paneli zabezpieczonych powłoką antyrefleksyjną oraz zasłonięcie otworów w budynkach, uniemożliwiające ich zasiedlenie przez zwierzęta, w szczególności ptaki i nietoperze.
Na etapie funkcjonowania inwestycji wskazano także na konieczność mycia paneli wodą bez dodatków sztucznych detergentów oraz niestosowanie środków ochrony roślin i nawozów sztucznych, a także wprowadzenie ogrodzenia z wolną przestrzenią pomiędzy gruntem a dolną krawędzią konstrukcji ogrodzenia.
Ograniczenia dotyczące oświetlenia farmy fotowoltaicznej mają na celu likwidację zanieczyszczenia światłem oraz oddziaływania na zwierzęta, w szczególności nietoperze.
W celu zmniejszenia oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz, budynki zostaną wykonane lub pomalowane w kolorystyce. Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki zadrzewień.
Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz. Uwzględniając zaproponowane w raporcie rozwiązania, nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na bioróżnorodność.
Jednocześnie informuję, że w przypadku jeśli skutkiem robót budowlanych bądź innych prac związanych z realizacją zamierzenia będzie podjęcie czynności objętych zakazami względem gatunków chronionych zwierząt, wynikającymi z art. 52 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody np. niszczenie ich siedlisk lub ostoi, będących obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania, jak również niszczenie, usuwanie lub uszkadzanie gniazd, Inwestor lub Wykonawca są zobowiązani do uzyskania zgody na wykonania czynności podlegających zakazom na zasadach określonych w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
W przedłożonym raporcie przeanalizowano wpływ przedsięwzięcia w kontekście adaptacji do skutków zmian klimatu (efekt cieplarniany). Inwestycja będzie związana z niewielką emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Ponadto, produkcja energii z odnawialnych źródeł energii przyczyni się do oszczędności w zapotrzebowaniu na energię wytwarzaną przez konwencjonalne źródła, co powoduje korzystne skutki środowiskowe w skali lokalnej (spadek zanieczyszczenia powietrza) oraz globalnej (ograniczenie klimatycznych i pochodnych skutków efektu cieplarnianego). Dodatkowo podkreślić należy, iż omawiane zadanie zlokalizowane zostanie poza terenami osuwisk oraz zagrożonymi podtopieniami. W związku z powyższym, nie przewiduje się ekstremalnych sytuacji klimatycznych w obrębie analizowanego zadania.

Inwestor nie przewiduje konfliktów społecznych, gdyż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie naruszać obowiązujących standardów środowiska, co wykazano poprzez przedstawione w raporcie analizy, w związku z czym nie wpłynie ono negatywnie na komfort życia i zdrowie lokalnej społeczności.
Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz używanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, dla przedmiotowego zamierzenia, nie stwierdzono konieczności przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 88 ust. I uouioś, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko.
Ponadto, ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakresu oddziaływania inwestycji nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zastosowanie zaproponowanych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, w przedłożonym raporcie o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko oraz właściwa organizacja prac budowlanych, zapewni ochronę środowiska przed negatywnym oddziaływaniem inwestycji na etapie jej realizacji i eksploatacji.
Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących głównych elementów:

  • modułów fotowoltaicznych,
  • inwerterów (falowniki),
  • linii kablowych energetyczno-światłowodowych,
  • infrastruktury naziemnej i podziemnej, przyłącza elektroenergetycznego,
  • stacji transformatorowych,
  • magazynów energii,
  • innych niezbędnych elementów infrastruktury technicznej związanych z budową i eksploatacją farmy.

Po analizie dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, biorąc pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia prace budowlane prowadzone będą przy użyciu sprzętu sprawnego technicznie, dopuszczonego do eksploatacji i posiadającego aktualne przeglądy techniczne. Tankowanie i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie poza terenem inwestycji. Zaplecze budowy będą stanowiły 2 kontenery, jeden gospodarczy dla pracowników, drugi służący jako magazyn dla sprzętu oraz przenośna kabina toaletowa. Ścieki socjalno-bytowe z przenośnej kabiny toaletowej będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty. Teren budowy wyposażony będzie w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych.
Nie przewiduje się stałego poboru wody z wodociągów na potrzeby budowy ponieważ w procesie technologicznym montażu konstrukcji wolnostojących nie stosuje się fundamentowania. Przewiduje się jedynie zużycie wody na potrzeby fizjologiczne pracowników. Woda ta będzie dostarczana na teren budowy. Eksploatacja farmy jest bezobsługowa i nie wymaga zasilania w wodę.
Woda do mycia szklanych powierzchni modułów dostarczana będzie na teren inwestycji za pomocą beczkowozu. Do mycia nie będą wykorzystywane środki czyszczące, w tym detergenty. Powierzchnie szklane będą zraszane wodą. Woda po opłukaniu paneli spływać będzie do gruntu.
Teren inwestycji nie będzie utwardzony, co pozwoli na swobodną infiltrację wód opadowych do gruntu. Wody opadowe i roztopowe nie będą miały kontaktu z substancjami niebezpiecznymi, ponieważ do budowy instalacji zostaną użyte materiały nie wchodzące w reakcje z wodą.
Przewiduje się zastosowanie transformatorów olejowych lub suchych żywicznych. Transformator olejowy posiadać będzie szczelną misę zdolną pomieścić cały olej z transformatora.
Nie przewiduje się wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu. Panele fotowoltaiczne zamontowane są na stołach montażowych, posadowionych w ziemi bez stosowania fundamentów.
Odpady powstające podczas realizacji przedsięwzięcia będą segregowane oraz tymczasowo magazynowane w odpowiednio oznakowanych pojemnikach, zapewnionych przez wykonawcę robót. Wytworzone odpady zostaną przekazane uprawnionej firmie, celem ich odzysku bądź unieszkodliwienia.
W czasie eksploatacji przedsięwzięcia będą powstawały nieliczne odpady, np. z wymiany modułów lub linii kablowych.
Ponadto na terenie objętym inwestycją będą powstawać odpady w wyniku sprzątania terenu, a także zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz odpady komunalne. Nie planuje się czasowego gromadzenia i magazynowania tych odpadów.
Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach wodno-btotnych lub innych obszarach o niskim poziomie wód gruntowych w tym siedliskach łęgowych oraz przy ujściu rzek.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w dorzeczu Wisły w obszarach jednolitych części wód powierzchniowych rzecznych PLRW200010275969 - Wierzniczka, a także w obszarach jednolitych części wód jeziornych PLLW20020- Chalińskie.

Dla JCWP Wierzniczka stan (ogólny) określono jako zły, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za zagrożone. Jest to naturalna część wód, monitorowana.
Dla JCWP Wierzniczka wyznaczono derogacje z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej, tj. Dyrektywy 2000/60/WE, której odstępstwo polega na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot azotanowy. Jest to spowodowane warunkami naturalnymi (wskazanymi w kolumnie pn. „Warunki naturalne uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE)”) a w odniesieniu do substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE — brakiem możliwości technicznych (w tym: niewystarczającymi danymi na temat źródeł zanieczyszczenia) i nieproporcjonalnością kosztów. Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
Wyznaczono również derogacje z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej, której odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: przewodność elektrolityczna właściwa w 200C; MMI, Jest to spowodowane czynnikami wskazanymi w zestawie kolumn pn. „Wskazanie dominującego rodzaju presji determinujących stan wód”, które trwale uniemożliwiają osiągnięcie celów środowiskowych. Presje trwale uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych zaspokajają ważne potrzeby społecznogospodarcze (określone w kolumnie pn. „Potrzeba społeczno-ekonomiczna zaspokajana przez źródło presji antropogenicznej determinującej na stan wód w stopniu zagrażającym osiągnięciu celów środowiskowych”) i na obecnym etapie stwierdza się brak alternatywnych opcji zaspokojenia tych potrzeb (zob. kolumna pn. „Uzasadnienie braku alternatywnych opcji"). Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
Dla JCWP Chalińskie stan (ogólny) określono jako zły, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za zagrożone. Jest to naturalna część wód, monitorowana.
Dla JCWP Chalińskie wyznaczono derogacje z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej, tj. Dyrektywy 2000/60/WE, której odstępstwo polega na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: Bromowane difenyloetery (b), Azot ogólny„fosfor ogólny; heptachlor (b). Jest to spowodowane warunkami naturalnymi (wskazanymi w kolumnie pn. „Warunki naturalne uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE)”) a w odniesieniu do substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE — brakiem możliwości technicznych (w tym: niewystarczającymi danymi na temat źródeł zanieczyszczenia) i nieproporcjonalnością kosztów. Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu przedsięwzięcia na stan jakościowy i ilościowy wód powierzchniowych.
Uznać należy, iż powyższe rozwiązania techniczne pozwolą zabezpieczyć środowisko wodne przed emisją substancji ropopochodnych do wód podziemnych. Teren realizacji przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obszarze jednolitej części wód podziemnych o europejskim kodzie PLGW200048, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Stan wód jest monitorowany, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych tj. utrzymanie obecnego stanu ilościowego i chemicznego wód jest niezagrożona.
Ze względu na skalę, charakter i zakres przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzono, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie stwarzać zagrożeń dla osiągnięcia celów środowiskowych jednolitych części wód, w tym będzie odbywało się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych dotyczących ochrony wód, określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisty (Dz. U. 2023 poz. 300).
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę powinno nastąpić nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
  2. Termin, o którym mowa powyżej, może ulec wydłużeniu o cztery lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacznie oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  3. Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 14 dni od daty otrzymania.

Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski

Załączniki do decyzji:

  1. Charakterystyka przedsięwzięcia.
  2. Załącznik mapowy.

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca.
  2. Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
  3. BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
  4. Sołtys Wsi Chalin (tablice ogłoszeń)
  5. Sołtys Wsi Trzcianka , Gmina Tłuchowo (tablice ogłoszeń)
  6. a/a

Do wiadomości:

  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul Kościuszki 18/20, 87-600 Lipnie
  2. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni we Włocławku, ul. Okrzei 74A, 87-800 Włocławek
  4. Gmina Tłuchowo, ul. Sierpecka 20, 87-605 Tłuchowo

Za wydanie przedmiotowej decyzji pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tj.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827), załącznik – tabela: kol. 1 część I, kol. 2 pkt. 45

Liczba stron postępowania przekracza powyżej 10 stosuje się przepisy art., 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023r. poz.775 ze zm.) w związku z art. 74 ust3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 poz.1094 ze zm.), podano do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń UMiG Dobrzyń nad Wisłą, Sołectwa Chalin, Sołectwa Trzciance Gmina Tłuchowo, strona internetowa urzędu BIP)

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewski
    data wytworzenia: 2024-02-21
  • opublikował: Janusz Krysztop
    data publikacji: 2024-02-26 09:16

Załącznik nr 1 do decyzji OŚiGW.6220.1.17.2023

Załącznik nr 1 do Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą nr z dnia 21 lutego 2024 r.

Charakterystyka przedsięwzięcia pod nazwą:

"Budowa 1-8 instalacji fotowoltaicznych pn. CHALIN, na terenie działki nr ew. 11/18 w m. Chalin, o mocy do 8 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą, z uwzględnieniem etapowania", powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą, która położona jest w południowo-wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego w powiecie lipnowskim. Inwestycja zrealizowana zostanie w obrębie Chalin na terenie działek o numerach ewidencyjnych 11/18. Całkowita powierzchnia nieruchomości, na których planowane jest przedsięwzięcie wynosi 10,4680 ha natomiast teren przeznaczony pod inwestycję wynosi ok.8,2 ha.
Zadaniem elektrowni będzie produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem energii odnawialnej (promieniowania słonecznego) i dostarczanie jej do sieci KSE. Dzięki temu obiekt wpłynie na zmniejszenie wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z konwencjonalnych źródeł przez innych odbiorców, jednocześnie redukując emisję zanieczyszczeń do atmosfery.
Przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej jako bezemisyjnego źródła energii elektrycznej tj. zabudowie paneli fotowoltaicznych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, składającą się z konstrukcji i elementów montażowych, inwerterów DC/AC, magazynów energii, okablowania, linii kablowych nN, instalacji odgromowej, stacji transformatorowych, układów pomiarowo - zabezpieczających, ogrodzenia, monitoringu pracy farmy on-line oraz systemu kamer i alarmu wraz z systemem kontroli bezpieczeństwa oraz pozostałego oprzyrządowania służącego do wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej. Wyprodukowana energia elektryczna będzie wprowadzana do istniejącej sieci energetycznej.
Instalacja fotowoltaiczna gruntowa jest zespołem urządzeń i elementów stanowiących niezależne źródło energii odnawialnej. Moduły, będące podstawą generacji energii, zbudowane są z ogniw fotowoltaicznych, czyli cienkich półprzewodnikowych płytek wykonanych najczęściej z krzemu, które przetwarzają pierwotną energię promieniowania słonecznego na energię elektryczna prądu stałego (DC). Uzyskana w ten sposób energia wprowadzona zostaje do Krajowej Sieci Energetycznej (KSE). Przewidywany okres eksploatacji farmy wynosi 30 lat. Farma fotowoltaiczna składać́ się będzie z następujących głównych elementów:

  • Modułów fotowoltaicznych,
  • Inwerterów (falowniki),
  • Linii kablowych energetyczno-światłowodowych,
  • Infrastruktury naziemnej i podziemnej,
  • Przyłącza elektroenergetycznego,
  • Stacji Transformatorowych,
  • Magazynów energii,
  • Innych niezbędnych elementów infrastruktury technicznej związanych z budową i eksploatacją farmy

Przedmiotowa farma fotowoltaiczna zrealizowana będzie w postaci jednej instalacji do 8 MW lub kilku mniejszych instalacji spełniających łącznie warunek planowanej mocy instalowanej do 8 MW. Wnioskodawca dopuszcza realizację inwestycji w etapach.
Skalę przedsięwzięcia określić mogą następujące parametry:

  • moc zainstalowana w panelach: do 8 MW (8000 kWp)
  • szacowana produkcja energii elektrycznej: ok. 8 080 MWh/rok.
  • Ilość modułów : od ok. 1000 – 21 622 szt.

Do zamiany energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną służą ogniwa słoneczne (fotoogniwa), a proces zamiany nosi nazwę konwersji fotowoltaicznej. Ogniwo fotowoltaiczne to krzemowa płytka półprzewodnikowa, wewnątrz której istnieje bariera potencjału (pole elektryczne), w postaci złącza p-n (positive – negative). Padające na fotoogniwo promieniowanie słoneczne wybija elektrony z ich miejsc w strukturze półprzewodnika, tworząc pary nośników o przeciwnych ładunkach (elektron z ładunkiem ujemnym i z ładunkiem dodatnim „dziura”, powstała po jego wybiciu). Ładunki te zostają następnie rozdzielone przez istniejące na złączu p-n pole elektryczne, co sprawia, że w ogniwie pojawia się napięcie. Wystarczy do ogniwa podłączyć urządzenie pobierające energię by nastąpił przepływ prądu elektrycznego. Najczęściej stosowanym półprzewodnikiem w dzisiejszych czasach jest krzem, drugi po tlenie najbardziej rozpowszechniony pierwiastek na Ziemi, który występuje m. in. w piasku.
Moc systemu fotowoltaicznego podaje się̨ w kWp (ang. Kilo Watts peak). Jednostka ta określa moc elektryczną prądu stałego (DC), która może zostać́ wyprodukowana przez dany system fotowoltaiczny w optymalnym nasłonecznieniu oraz w optymalnej temperaturze. Przed dostarczeniem do urządzeń́ elektrycznych lub do sieci elektroenergetycznej, prąd stały przekształcany jest w inwerterze na prąd zmienny(AC). Energia w tym wypadku, dostarczana będzie do sieci OSD (operatora sieci dystrybucyjnej). Dzięki temu obiekt wpłynie na zmniejszenie wykorzystania energii elektrycznej, pochodzącej z konwencjonalnych źródeł przez odbiorców, jednocześnie obniżając emisję zanieczyszczeń pyłów i gazów do atmosfery.
Planowana farma fotowoltaiczna w miarę postępu technologicznego może zostać wyposażona w moduł automatycznego naprowadzania (trackery). Biorąc pod uwagę przeznaczenie trackerów, ich zastosowanie zależało będzie od zagospodarowania terenów w otoczeniu farmy w czasie trwania budowy i zaistnienia niebezpieczeństwa zacienienia paneli fotowoltaicznych.
Uruchomienie instalacji fotowoltaicznej wymaga wybudowania i zainstalowania kilku powiązanych ze sobą technologicznie obiektów, w skład których wchodzą:

  • Panele fotowoltaiczne – ilość paneli fotowoltaicznych uzależniona będzie od mocy panelu użytego na etapie projektu budowlanego/wykonawczego z tym, że całkowita moc zainstalowana jest planowana na maksymalnie 8 MW;
  • Konstrukcje stołów pod moduły fotowoltaiczne bez możliwości automatycznej regulacji kąta nachylenia paneli (ilość i rozmiar stołów zależą od typu zastosowanych paneli fotowoltaicznych);
  • Inwertery – urządzenia zamieniające prąd stały na prąd zmienny w ilości odpowiednio dobranej na etapie projektowania wraz instalacjami kablowymi;
  • Prefabrykowane kontenerowe stacje transformatorowe (ilość, moc oraz powierzchnia w zależności od sposobu podłączenia do sieci elektroenergetycznej)wraz z rozdzielnicą nN i SN;
  • Przyłącze energetyczne napowietrzne lub kablowe (w zależności od warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej) do sieci średniego napięcia;
  • Magazyny energii;
  • Ogrodzenie z siatki ocynkowanej, powlekanej PCV bez podmurówki;
  • Ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa;
  • Nieutwardzony dojazd o szerokości do 5 metrów;
  • Place manewrowe przy stacjach transformatorowych wraz z dojazdem.

Dokładne parametry techniczne, tj. ilość i rodzaj modułów czy ich nachylenie zostanie dopracowane na etapie projektu budowlanego.
Ilość zainstalowanych paneli zależna jest od mocy panelu, który ostatecznie zostanie ujęty w projekcie budowlanym, a później w projekcie wykonawczym. Ewentualne podwyższenie sumarycznej mocy instalowanej czy liczby paneli jest związane z postępem technologicznym i optymalizacją ekonomiczną. Osiągnięcie wyższej mocy za ok. 1,5 -2 lat może być możliwe przy zastosowaniu mniejszej liczby paneli o większej mocy z tej samej jednostki powierzchni.
Montaż paneli będzie opierać się na konstrukcji wolnostojącej, składającej się ze stalowej ocynkowanej ramy (lub materiałów równoważnych), poziomych i pionowych profili nośnych oraz elementów mocujących. Konstrukcja wsporcza będzie wbijana bezpośrednio do podłoża (pale wbijane w grunt przy pomocy kafara).
Panele fotowoltaiczne zostaną umocowane na konstrukcjach pod kątem nachylenia do 45o, wysokości do 5 m.
Przekształcenie energii prądu stałego (DC) wytworzonego w modułach, na energię prądu zmiennego (AC) następowała będzie w urządzeniach zwanych inwerterami lub falownikami. Inwestor planuje zamontować inwertery, których dokładna moc oraz ilość zostanie odpowiednio dobrana na etapie projektu budowlanego razem z modułami. Chłodzenie urządzeń będzie odbywało się w sposób naturalny poprzez przepływ powietrza.
Dodatkowym niezbędnym elementem instalacji fotowoltaicznych jest kontenerowa stacja transformatorowa wraz z rozdzielnicami. Ilość i ostateczne parametry stacji transformatorowych ustalone zostaną na etapie projektowania i uzgodnienia z właściwym operatorem sieci elektroenergetycznej.
Przyłączenie do sieci na obecnym etapie nie jest dokładnie znane, ze względu na brak wydanych Warunków Przyłączenia od OSD.

  1. Moduły

    Panele fotowoltaiczne (moduły) składają się z połączonych ogniw o niewielkiej mocy, wykonanych z półprzewodnika. Ogniwa PV wytwarzają energię elektryczną, wykorzystując energię promieniowania słonecznego. Zjawisko to nosi nazwę efektu fotowoltaicznego. Wyróżniamy dwa rodzaje ogniw fotowoltaicznych:
    1. Monokrystaliczne – ogniwa wykonane z jednego kryształu krzemu. Ogniwa monokrystaliczne rozpoznać́ można po ściętych narożnikach panelu,
    2. Polikrystaliczne – ogniwa składające się z wielu kryształów krzemu. Posiadają̨ powłokę która ukazuje ich strukturę wewnętrzną.
      Moduł PV zbudowany jest z połączonych, a następnie zalaminowanych ogniw fotowoltaicznych, które chronione są od góry szybą o właściwościach antyrefleksyjnych, a od spodu warstwą izolacyjną. Całość chroni anodowana rama ze stopu aluminium. Do tylnej powierzchni przymocowana jest puszka z kablami i złączkami. Planuje się zastosowanie modułów dostępnych na rynku, o dobrej jakości i odpowiednich atestach w przedziale mocy 400-900Wp.

      Optymalną pracę paneli fotowoltaicznych zapewniają̨:
      • Ekspozycja w kierunku południowym,
      • Brak zacienienia,
      • Właściwy kąt nachylenia od 20-45o - w naszych warunkach geograficznych.

        Moduł fotowoltaiczny, najczęściej przystosowany jest do pracy w temperaturach od -40 o C do 85 o C. Charakteryzuje się odpornością na uderzenia gradu z prędkością 23m/s o wielkości 25mm. Obciążenie statyczne (np. zalegający śnieg) kształtuje się na poziomie 4000 Pa do 5400 Pa. Pod względem przeciwpożarowym zaliczony jest do klasy C bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

  2. Inwertery

    Moduły fotowoltaiczne wytwarzają prąd stały, który następnie musi zostać przetworzony na trójfazowy prąd przemienny. W tym celu przewiduje się zastosowanie falowników (inwerterów). W instalacji fotowoltaicznej planuje się zastosowanie systemu falowników rozproszonych, które są montowane pod modułami fotowoltaicznymi. Ilość falowników uzależniona jest od mocy i ilości modułów. Przewiduje się zastosowanie 1- 80 falowników o mocy jednostkowej 100 – 1000kW.
    Inwertery nie będą posiadały aktywnego chłodzenia, czyli wentylatorów. Moc inwerterów w systemie rozproszonym nie wymaga stosowania wentylatorów, będą one miały naturalnie zapewnione chłodzenie, grawitacyjne.
    Ponieważ obecny etap jest stadium koncepcyjnym, a postęp technologii w sektorze fotowoltaiki jest dynamiczny, finalne rozwiązania planowane są dopiero w projekcie budowlanym do uzyskania pozwolenia na budowę. Inwestor dopuszcza zastosowanie falowników o równoważnych parametrach elektrycznych dostosowanych do potrzeb projektowanego systemu.

  3. Stacja transformatorowa

    W celu przekazania energii elektrycznej do krajowego systemu elektroenergetycznego planuje się posadowienie odpowiedniej ilości stacji transformatorowych nn/SN. Planowana stacja, to prefabrykat typu kontenerowego z wydzielonymi pomieszczeniami dla rozdzielnicy niskiego napięcia, komór transformatorowych oraz rozdzielnicy średniego napięcia. W/w pomieszczenia zostaną wyposażone m.in. w instalację oświetlenia i wyłączniki ppoż. Rozdzielnica nN zaprojektowana będzie w oparciu o rozwiązania typowe. Położenie stacji transformatorowej będzie spełniało wymagania Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2002 nr 75 poz. 690). Dokładna lokalizacja posadowienia stacji zostanie ustalona na etapie projektu budowlanego. Stacja transformatorowa dla farmy PV nie generuje większego hałasu niż dopuszczalny, maksymalny poziom dźwięku zmierzony w odległości 1 m od transformatora pracującego przy normalnych wartościach obciążenia, zlokalizowanego w okolicach terenów zamieszkania zbiorowego jednorodzinnego/wielorodzinnego, dla których wartość max. wynosi 55dB. Przewiduje się zastosowanie transformatorów olejowych lub suchych żywicznych. Transformator olejowy posiadać będzie szczelną misę zdolną pomieścić cały olej z transformatora. Rozdzielnica średniego napięcia zainstalowana będzie wewnątrz stacji. Wyposażenie rozdzielnicy SN zostanie dobrane na etapie projektu wykonawczego w zgodzie z wydanymi warunkami technicznymi przyłączenia do sieci elektroenergetycznej. Okablowanie transformatorów z poszczególnymi polami rozdzielnicy SN oraz rozdzielnicy nN planuje się zrealizować kablami dobranymi odpowiednio do mocy urządzeń. Obudowa kontenerowa stanowi zabezpieczenie dwojakiego rodzaju to znaczy eliminuje pole magnetyczne oraz stanowi izolację akustyczną. Dla zapewnienia bezpieczeństwa obsługi, stacja transformatorowa wyposażona będzie w sprzęt BHP.
    Przewiduje się zainstalowanie od 1 do 16 transformatorów, o mocy w zakresie od 400 kVA do 6300 kVA, z uzwojeniem olejowym (transformatory szczelne, umiejscowione w szczelnej misie olejowej w stacji trafo) – dopuszcza się zastosowanie transformatorów suchych żywicznych. Finalny rodzaj zostanie dobrany na zasadzie BAT na etapie projektu budowlanego.

  4. Magazyny energii

    Magazyny energii zrealizowane będą w formie kontenerowego modularnego zasobnika. Stanowi on instalację umożliwiającą magazynowanie energii elektrycznej i wprowadzenie jej do sieci elektroenergetycznej. Magazyny energii są niemal w pełni autonomiczne, ich parametry można regulować zdalnie przez połączenie internetowe.
    Moc magazynów energii, ich pojemność elektryczna oraz zastosowana technologia poszczególnych ogniw zostanie wybrana na etapie projektu budowlanego zgodnie z zasadą BAT. Wszelkie parametry elektryczne i techniczne powyższego urządzenia będą ściśle skorelowane z planowanym układem generacji: moduły-inwertery-transformatory.
    Na obecnym etapie planuje się zastosowanie baterii litowo-jonowych bowiem technologia litowo-jonowa jest aktualnie wiodącą w obszarze magazynów, gromadzących energię produkowaną ze źródeł odnawialnych. Przewiduje się, że moc magazynów wyniesie ok. 8 MW. Ponieważ obecny etap jest stadium koncepcyjnym, a postęp technologii w sektorze fotowoltaiki jest dynamiczny, finalne rozwiązania planowane są dopiero w projekcie budowlanym, do uzyskania pozwolenia na budowę. Inwestor dopuszcza zastosowanie innych rozwiązań w zakresie magazynowania energii dostosowanych do potrzeb projektowanego systemu, z uwzględnieniem ograniczenia oddziaływania na środowisko.
    Prawidłowo zrealizowana i eksploatowana elektrownia słoneczna – farma fotowoltaiczna, zgodnie z opisem zamieszczonym w Raporcie nie będzie powodować przekroczeń standardów w tym zakresie.

Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewski
    data wytworzenia: 2024-02-21
  • opublikował: Janusz Krysztop
    data publikacji: 2024-02-26 11:05
fotokod
Stronę wygenerowano: 2025-07-04 13:49:59
Przejdź do strony źródłowej »
Strona wygenerowana z systemu bip.net